fredag, april 01, 2016

Över hundra – men håller än!

Den kom precis före förra sekelskiftet, boken om John Hall, en gång Göteborgs mäktigaste man, stadens rikaste köpman och en karl med en historia som verkligen tålde att berättas. Det var Sophie Elkan som tog sig an uppgiften. Hon var känd för att hon syntes vid Selma Lagerlöfs sida, reskamrat, väninna, kollega om än i skymundan av den hyllade Selma. Men det visade sig att Sophie kunde skriva alldeles själv också, minsann.

Ändå har det nog för många mer än mig varit så att man läst mycket OM Sophie, men ingenting AV. Så plötsligt en dag stod den i bokhandelns hylla, pocketen. "John Hall" publicerades första gången 1899. Då var författarinnan bara 28 år. Och huvudpersonen hade varit död i nästan hundra år.

Jag köpte den på direkten, gick hem och läste  och blev inte besviken. Det är en portion historia och ett fascinerande livsöde, visserligen i romanform, men ändå med starka dokumentära inslag. John Hall kom från en skotsk släkt och var alltså ingen "urgöteborgare" men han var en affärsbegåvning och byggde sig ett eget palats, Gunnebo slott. Historien om honom håller än, du kommer inte att ångra om du skänker den några timmar i bekvämaste läsfåtöljen!

En annan bok med över hundraårig historia är Edgar Rice Burroughs berättelse om Tarzan. Nej, rynka inte på näsan! Strunta i de vulgariserade varianterna, läs den i ursprungsversionen, gärna på originalspråket, och låt Lord Greystoke bli din vän! Underbar berättelse! Första boken om "The Lord of the Apes" kom 1912.

Samma år kom en annan av mina absoluta favoriter ut: Hjalmar Söderbergs "Den allvarsamma leken". Kanske den allra bästa kärleksromanen? Och så är det väl lite elakt att bara plocka upp Sophie Elkan utan att låta den kära Selma hänga med. Bara att hugga en titel i högen. Vad sägs om "Kejsaren av Portugallien"? Det kan vara den jag gillar allra mest. Publicerades första gången 1914.

Se där har ni svaret på denna fredags bokbloggsjerka. Det gäller att skriva om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal men som fortfarande är läsvärd.
Fler hundraåringar som håller än (och oändligt mycket bättre än den som klev ut genom fönstret och försvann) hittar du här.

Copyright Klimakteriehäxan

17 kommentarer:

  1. Kul att du nämner Sophie Elkan, hon har till och med egen gata här på Hisingen!

    SvaraRadera
  2. Litteraturbanken har åtta böcker av Sophie, bland annat "John Hall".
    http://litteraturbanken.se/#!/forfattare/ElkanS/titlar
    Och missa inte allt annat spännande där, om du ändå är där!
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. P.S.
    intressant när man känna igen hur Selma Lagerlöf och Sophie Elkan har samarbetat och läst varandras manus.
    Här är Sophie Elkans gata: http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2014/06/sophie-elkan-i-gott-sallskap.html

    SvaraRadera
  4. Hannele - Tänk att hon fått en gata, det visste jag förstås inte!
    Margaretha - sju böcker till av Elkan blir det nog ändå inte för min del, men tack för tipset!

    SvaraRadera
  5. John Hall tänkte jag att jag skulle läsa. har Ulvros bok om SE

    SvaraRadera
  6. Kul, inte minst att du plockar fram svenska klassiker.

    SvaraRadera
  7. Jag har ju fortfarande inte läst Den allvarsamma leken, känns nästan lite som en personlig skandal.

    SvaraRadera
  8. John Hall är den enda av böckerna som jag inte känner till.

    SvaraRadera
  9. Jag har faktiskt för mig att jag läste Tarzan, den riktiga alltså, nr jag var yngre. Den tecknade versionen gillade jag aldrig.

    SvaraRadera
  10. Sophie Elkan har jag aldrig hört talas om, märkligt man sant.

    SvaraRadera
  11. Har inte läst någon av böckerna.

    SvaraRadera
  12. Kejsaren av Portugallien har jag lyssnat på :)

    SvaraRadera
  13. Hjalmar Söderbergs och Selma Lagerlöfs bok har jag läst av dessa. Bra båda. :)

    SvaraRadera
  14. Tarzan är ju helt fantastisk! Jag läste nog hela serien en gång i tiden.

    SvaraRadera
  15. Hade inte en aning om John Hill ...

    SvaraRadera
  16. Inte läst någon av dessa. Tack för tips!

    SvaraRadera