måndag, april 11, 2016

Ett fönster mot himlen

Vad vore livet utan fönster? Jo mörkare, utsiktslöst, kanske intrycksfritt rent av.

En period fanns "Veckans fönster" i bloggosfären men det projektet avslutades i januari 2015, efter lång tid. Vid det laget hade jag hunnit publicera en bra bit över 150 foton på fönster i olika sammanhang. Sedan dess har det blivit ytterligare några, men då utan samband med andra "fönsterfotografer". Lustigt nog så sitter det ändå i.

Jag reagerar med ryggmärgen när jag ser ett fönster som är lite ovanligt på ett eller annat sätt. Ovanligt snyggt, fult, stort, litet, ja ovanligt vad-som-helst. Och så tänker jag på hur viktiga de är i våra olika miljöer, hemma, på jobbet och i offentliga utrymmen. Den arkitekt som ritar in rätt placerade fönster i bra former har lyckats!

Alltså menar jag att den som har ritat hotellet på kanarieön Fuerteventura har lyckats när hela receptionsdelen lyses upp av det enorma fönstret som tar in himlen i rummet. Kameran kom fram och se, det blev ett fönster för dagen!

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Anonym3:52 em

    Glad jag slipper putsa ...

    SvaraRadera
  2. Den som ritade vårt hus, hade inte klart för sig att utskjutande tak tar bort ljus från fönstren... Vintertid har vi ett förskräckligt mörkt inomhusliv.

    SvaraRadera

  3. Husets ögon brukar man ju säga. / Britt

    SvaraRadera
  4. Tänka sig, fönstertittandet sitter i. Kul! :)

    Jag tänker faktiskt också på Veckans fönster då och då och funderade på om jag skulle ta upp det igen på Instagram. Där har jag hittat några av de äldsta deltagarna och nämnt det. Får se hur jag gör.

    SvaraRadera
  5. Jag har två rum med en hel fönstervägg ut mot vår innergård. Det ena rummet använder jag som ateljé och det andra är vardagsrummet. Det blir ett fantastiskt ljus när man målar.

    Jag älskar fönster med glasmålningar, som jag också skrev en uppsats om när jag läste konstvetenskap. Dvs. riktiga fönster som består av färgade glasbitar i blyspröjs. Vi har inte något riktigt ord för det tyvärr som i engelskan där det heter stained-glass window eller på franska un vitrail.
    Ingrid

    SvaraRadera
  6. fönster är fint, speciellt utsikten därifrån. Sju år bodde jag mitt i Göteborg, vaknade med tegelvägg från grannens hus...

    SvaraRadera