söndag, april 24, 2016

Vill du gå naken på krogen?

OJ! Nu spillde jag visst igen! Och tomatsås som är så svårt att få bort! Grrrr! Man borde sätta sig till bords naken!
Känns situationen igen?

Visst är det lätt att få en fläck när man äter. Visst är det så gott som omöjligt att servetten tar emot hela spillet. Haklapp används knappast efter knatteåldern, annat än på kräftkalas. Finns det då någon lösning på det som förefaller vara ett närmast olösligt problem?

Självklart gör det det. Du har redan läst det, i inledningen till den här texten. Man sätter sig till bords utan kläder!
Verkar det lite udda, tycker du? Må så vara. Men faktum är att redan står nästan 25 000 människor i kö till den veterligen första nakenrestaurangen i världen. Den heter Bunyadi och öppnar i London i juni.

Krogen inreds med idel naturmaterial.  Här finns inga artificiella färger eller essenser, ingen plast. Köksredskapen ska vara av trä. Besticken är ätbara. Serveringsfaten av lera. Bara stearinljus i matsalen. Och kameror är förbjudna ...

Gästerna får klädskåp där de kan låsa in sina tillhörigheter (inklusive mobiltelefonen!) medan de äter. En lätt rock slängs över axlarna medan man går in till sitt bord. Väl där uppmanas man sitta på rocken för att inget kroppsligt ska hamna på stolsitsen, som förstås är av trä. Insynen till andra gäster hindras av skärmar av bambu och flätad pil.

Några av borden fotograferade från taket.
Restaurantens personal är dock inte helt naken, främst av hygienskäl, men tjänsteklädseln kallas "minimal". Och de förväntas bära fram en femrätters meny till bordet, för ungefär 800 kronor. Då får man bomullsrocken på köpet.

Den nytänkande krögaren heter Seb Lyall och är uppenbarligen en stjärna i Londons krogvärld, efter flera uppseendeväckande satsningar.
Lyall menar, att ingenting kan vara naturligare än att vara just naken. Det är så vi föds, det är ofta så vi sover och badar! Nu alltså dags att också äta naken. "Upplev befrielsen!" (Experience liberation!) är den slogan Bunyadi använder.

Om du nu, som så väldigt många svenskar, planerar en tripp till London och vill testa ett nytt krogkoncept får du snabba på för att få en köplats och det lär väl ta ett tag innan just ditt bord är dukat. Det finns plats för 42 gäster åt gången.
För min del funderar jag lite på det där med spillandet. Jag är osäker på hur Lyall tänkt med servetterna. Men kanske har man planerat in en tillgänglig dusch i stället?

Copyright Klimakteriehäxan

Källa: Washington Post   Bilder: bunyadi.com

11 kommentarer:

  1. nej tack! pryd är jag inte, gått på nakenbad och annat - och under studenttiden badade man bastu gemensamt på Chalmers... men vid matbordet vill jag vara påklädd.

    SvaraRadera
  2. Hannele - jag kände inte heller något omedelbart behov av att ställa mig i den där kön ...

    SvaraRadera
  3. Jag som inte kan äta ihop med nån hårig som har bar överkropp - gäller förstås utomhus sommartid... Ska man äta med mig får man ha t-shirt. Även i båten. Vilket dotters sambo tycker är mesigt av mig, men jag tappar aptiten.

    SvaraRadera
  4. Anonym5:21 em

    Blir man portad om man har servetten i knät?

    SvaraRadera
  5. Bloggblad - gå inte dit!
    Anonym - ja man kan undra :-D fast det framgår inte hur dom tänkt med servetterna ...

    SvaraRadera
  6. Jag förstår inte. Har man eget bord eller delar man med någon. Ja, bekant alltså. Tror ju inte man sitter där ensam med främlingar. Fast det gör man ju på nudistbad...

    Men jag tänkte vidare på folk som går på första träff, en date. Skulle man kuna göra det på ett sådant ställe? Hur för man det på tal? För att kolla "läget" på den andre? (Onservera att jag skriver andre, inte andra. Kvinnor brukar vara duktiga på att skylta med det de har).

    Nej. Inget för mig. Tänk om man tappar soppskålen i knäet!

    SvaraRadera
  7. (såg ett danskt program med naturister av något slag och även reportern fick sitta naken vid matbordet)

    SvaraRadera
  8. Emma - inte delar man bord med nån man inte känner!!! Det är ju inte direkt nåt Burger King eller så! Och nåt ställe för en första träff lär det knappast heller bli, såvitt inte det handlar om redan frälsta naturister förstås.
    Hannele - when in Rome, do as the Romans do ...

    SvaraRadera
  9. Etiketten säger att man ska ha sin egen handduk att sitta på.

    SvaraRadera
  10. I bastun sitter man på sin handduk. På nakenkrogen sitter man på sin rock. Verkar logiskt!

    SvaraRadera
  11. (i det danska programmet hade man handduk att sitta på)

    SvaraRadera