tisdag, april 19, 2016

Tisdagstema MÖNSTER

Det var så livsmönstret såg ut: en kvinna gifte sig, bildade ett hem, fick barn. Och hade alltid något att göra, om inte direkt nödvändiga sysslor handlade det antagligen om handarbete i någon form. Så finns den där, väggprydnaden som summerar alltihop. Budskapet noggrant broderat i rött, stjälkstygn och plattsöm. Mannen, som väl finns med i sammanhanget, är dock osynlig ...

Förvisso är budskapet ofta sant än i dag (om man har tur), men det presenteras med största säkerhet inte som en textil prydnad för det där lyckliga hemmet. Visst kan man fortfarande köpa handarbeten med tillhörande tydligt mönster och allt material, men branschen har krympt rejält.

Blir du sugen på bonaden som jag fotograferat på en utställning med gammal handsömnad är mönstret lätt att kopiera. Och så passar det ju bra när tisdagstemat är MÖNSTER. Som vanligt klickar du på länken för att se fler tolkningar.

Copyright Klimakteriehäxan

13 kommentarer:

  1. Fint handarbete med mönster som väcker nostalgikänsla! Undrar om man kan se liknande bonader på loppis. Det är nog inte alla som inser värdet av gamla handarbeten.

    SvaraRadera
  2. Älskar dessa gamla bonader och har kökshanddukar och sängkläder med monogram på;-)

    SvaraRadera
  3. Violen - nej handarbetens värde är borta. Kolla på Myrorna och liknande ställen. Där finns enormt arbetade saker för någon tia. Som ändå ingen köper ...
    Monica & Jacob - helt rätt att använda om man har sådant i skåpen!

    SvaraRadera
  4. Fin gammal bonad och tänkvärda ord du skriver!

    SvaraRadera
  5. Påminns om den gamla påskduken och julbonaden som min mamma broderade när hon var 10 år. Duken har jag i lådan, men bonaden vet jag inte var den hamnade.

    SvaraRadera
  6. Tänk så mycket tid och möda som lades ner för att pryda hemmet. Och som du säger, idag kostar de inget.

    SvaraRadera
  7. Vilken vacker gammal väggbonad! Och jag antar att den som sydde den följde ett mönster...Min farmor sydde såna, och dukar och annat också. Jag har några liggande på vinden som hon sytt. Det är roligt att ha kvar dem, även om de inte används.
    Kungsängsliljan på min bild är från förra våren, i år har de inte orkat slå ut ännu, men de är på gång. Det har varit en för kall vår, hittills i alla fall.

    SvaraRadera
  8. Fint handarbeid.
    Ja, det ligg mykje budskap i eit slikt
    mønster.
    Ei tid var.---

    SvaraRadera
  9. en har jag sytt själv (till maken på vår tioårsdag), några andra hänger på väggen ♥

    SvaraRadera
  10. Inte hade jag velat följa det livsmönstret men jag beundrar dessa kvinnor oerhört, för världen såg annorlunda ut, det fanns inte många hjälpmedel utan det var hårt kroppsarbete som gällde för både män och kvinnor för att få tillvaron att gå ihop.

    SvaraRadera
  11. Vilket toppenbra inlägg till temat. Blir nostalgisk av sådana bonader och gillar dem betydligt mer än väggord av typen carpe diem :)

    SvaraRadera
  12. Jag tycker om sådant. Handdukshängare är väl inte många som har heller. På min mammas strå det "Vi som går köksvägen" och det är ingen man på det broderiet heller. / Britt

    SvaraRadera