fredag, april 22, 2016

Suget efter en bok

Fredag och dags för ännu en bokbloggsjerka. Denna gång är frågan:
Vad är du mest sugen på att läsa just nu?

Det är faktiskt en väldigt bra fråga. Jag är inne i en svacka. Lyfter och vänder på den ena olästa boken efter den andra. Men kommer inte igång. Hoppas jag ska vakna till liv igen. Fast en gång storkonsument betyder uppenbarligen inte alltid storkonsument.

Så det jag är mest sugen på att läsa, det är något som framstår som helt oemotståndligt även för mig. Kanske är det en av mina många hyllvärmare. Eller något hittills helt okänt. Ser fram emot att läsa andra svar (som ni hittar här) och få inspiration till något man "måste" läsa ...
Suget efter en bok låter tyvärr vänta på sig.

Copyright Klimakteriehäxan

19 kommentarer:

  1. Det kommer nog igång igen skall du se, kan ju gå i vågor det där med läslusten!

    SvaraRadera
  2. Det är nog vanligt att man hamnar i en svacka emellanåt. Min bot brukar vara en spännande ungdomsbok :)

    SvaraRadera
  3. på våren vill man lyssna på fåglar och njuta av körsbärsblommor!

    SvaraRadera
  4. Vill du ha ett tips på en underbar och litet annorlunda bok, så kan jag tipsa om "Pingvinlektionerna". Den var så fin och rolig att läsa, samtidigt som det vävdes in allvarligare händelser.

    Så här beskrivs handlingen på Bokus:

    Engelsmannen TomMichell är tjugotre år, singel och brinner av äventyrslust. Han får jobb som lärare på en prestigefylld internatskola i Argentina under det politiskt turbulenta 70-talet. Men det stora äventyret börjar då Tom räddar en oljeindränkt pingvin på en strand i Uruguay. Efter det vägrar fågeln lämna sin räddares sida och Tom har inget annat val än att smuggla med sig pingvinen på flyget tillbaka till campus.

    Pingvinen döps till Juan Salvador och blir centrum för allas uppmärksamhet på skolan. Han blir rugbylagets maskot, värd på Toms fester, hushållerskans förtrogne och simtränare till en blyg student. Juan Salvador sprider glädje till alla runt omkring - särskilt till Tom som i pingvinen har hittat en compadre.

    SvaraRadera
  5. Det var längesen jag hade en svacka - men de kommer ju med jämna mellanrum! Bara det att du är sugen på att läsa är ju positivt ;-)

    SvaraRadera
  6. Läs svackor kommer å går! Kommer att igång igen så småningom skall du se :)

    SvaraRadera
  7. Tråkigt att höra att du hamnat i en lässvacka, hoppas den vänder snart :)

    SvaraRadera
  8. Jobbigt med lässvacka, hoppas du kommer över den snart

    SvaraRadera
  9. Alltid tråkigt med lässvackor men du kommer komma igen. Du måste bara hitta rätt bok :)

    SvaraRadera
  10. bosse314:45 em

    Länge sedan jag kikade in på K-häxan. Lite lat och Facebook poppar upp vilket begränsar mig. Jag låser lite skåpmat, Herman Lindkvist Svenska historia. 1900-talet. Det har verkligen hänt mycket som sjunkit in i glömska. HL är ju inte fackhistoriker utan närmast journalist som förtjänstfullt pekar ut de mycket dramatiska händelser som är grunden för vår nuvarande tid.Jag kommer att läsa färdigt, mer spännande än första läsningen.

    SvaraRadera
  11. Jag brukar också hamna i lässvackor, och har lite en sådan nu. En lättläst deckare, en ungdomsbok eller feelgood brukar funka för mig.

    SvaraRadera
  12. Jag har nästan tvärtom nu, vill läsa allt på en gång.

    SvaraRadera
  13. Har inte hamnat i den situationen efter att bokbloggandet började. Alla dessa spännande tips... de tar aldrig slut. :o

    SvaraRadera
  14. om jag inte har lust att läsa beror det oftast på att jag inte mår bra. lyckligtvis händer det sällan. och det går snabbt över. det är bara att se tiden an

    SvaraRadera
  15. Brukar också hamna i lässvackor ibland. Jag brukar försöka att inte tvinga fram nåt. Feelgood har funkat bra för mig när jag har hamnat i en lässvacka :)

    SvaraRadera
  16. Vad tråkigt med en svacka. Jag hoppas att du snart kommer ur den.

    SvaraRadera
  17. Så kan det vara ibland. Men som tur är brukar det gå över utan följdsjukdomar ;)

    SvaraRadera
  18. Om du är historiskt intresserad så kan jag varmt rekommendera Ken Folletts trilogi Århundradet. Man får följa fem familjer från USA, Tyskland, Sovjet, England och Wales. Den första heter Giganternas fall, den andra heter Världens vinter och den tredje Evighetens rand. Den tredje var med på senaste bokrean. Jag älskar Ken Folletts böcker som alla har historisk anknytning. Jag tror att jag hittills bara missat två eller tre böcker av hans produktion.

    Den stora nackdelens med böckerna ur Århundradet är tjockleken. Det är hopplöst att ligga i sängen och läsa dem. Jag läser just nu Evighetens rand. Jag måste ligga på sidan och riggar upp boken mot sängbordet. Helt knäppt men den är bara så bra. Rekommenderar hela serien varmt.

    SvaraRadera
  19. Jag har också lite olust just nu, men som Mrs Calloway säger så beror det på att jag inte mår helt hundra. Håller mig primärt till omläsning och korta historier. Lusten kommer nog tillbaka :-)

    Den där pingvinhistorian låter faktiskt lite lockande...

    SvaraRadera