söndag, april 10, 2016

Lättmjölkens budskap

Säkert har du också stött på det där påståendet att "det enda folk verkar läsa nu för tiden är texten på mjölkkartongen".
Förvisso blir de lästa de där texterna, om än inte bara de. Men ändå.

Har man fått Arlas förtroende att skriva för publicering på literförpackningarna i kyldisken medför det en enorm läsekrets. Därmed också ett stort ansvar. För fakta, för formuleringar, för budskapet över huvud taget.

Framför mig står en liter ekologisk lättmjölk. Den allmänbildande notisen som följer med går under rubriken "Historiska svenskar" och handlar om kokbokslegendaren Cajsa Warg, som levde på 1700-talet och skrev "Hjelpreda i hushållningen för unga fruentimber", en hittills oöverträffad succé i sin genre.

Så står det lite om hur hon arbetade i sitt kök. Enligt Arlas skribent använde hon sig av "trebenade" grytor. Vem som nu kan ha benat (ut eller ur) dem? Trebenta, brukar man säga faktiskt. Sedan, allra sist, ett äkta matlagningstips från Cajsa: "hennes goda våffelrecept med gräddfil".
Gräddfil? På 1700-talet?

Men våfflorna blir säkert goda, nu som då, om man lyckas lokalisera receptet. Och hennes mjölk var nog också ekologisk, även om beteckningen inte var uppfunnen på den tiden.

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Visst är det intressant med mjölktexterna. Fast ibland verkar de inte helt genomtänkta. Såg en nyligen om mobbning, som jag blev fundersam över. / Britt

    SvaraRadera
  2. bojkottar Arla - och allt lätt - det finns andra mejerier. Och mjölken får stå i kylskåpet, inte i värmen på bordet :)

    SvaraRadera
  3. i min barndom kunde man själv sätta egen filbunke, fick stå över natten. Surgrädde gjorde man sockerkaka av... inget sånt funkar med dagens industrimjölk. Men jag köper ohomogeniserad mjölk! mest naturliga (ska inte blandas med pastörisering, helt annat). Så Kajsa Warg hade nog vad hon behövde, fast inte i fyrkantig förpackning. Jag tog med egen kanna som barn när jag skulle köpa lösmjölk.

    SvaraRadera
  4. P.S.
    jag gör alltid amerikanska våfflor på yoghurt.

    SvaraRadera
  5. Jo Hannele det gör det! Filbunke. Och sur grädde i bak. Lättmjölk är dessutom gott!

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Men i mitt vanligaste våffelrecept ingår fil eller yoghurt!

    SvaraRadera