tisdag, juli 04, 2017

Ett vasst inlägg

Det finns Problem i världen. Och så finns det problem.
De där med stort P framstår oftast som olösbara, av goda anledningar. Men tro mig, även de med litet p kan förbrylla så det räcker, även om det inte är något som gäller liv eller död.

Ta det här med pennvässare, till exempel. När jag började skolan satt det en fastskruvad apparat på frökens kateder. Man fick gå fram dit, stoppa in blyertspennan i hålet, veva på veven och vips! så hade udden återuppstått. Träskärvorna som togs bort bevarades i metallbehållaren som veven satt på.

I dag kan en pennvässare se ut precis hur som helst, verkar det som, även om en liten kniv är minsta gemensamma nämnare. Men problemet, det med litet p, är att det inte räcker att ha en. För av någon outgrundlig anledning biter inte en och samma vässare på olika pennor.

Jag är inte ensam om att då och då använda en vass penna för att försöka "rita" i mitt ansikte. Lite ögonbryn kan fyllas i, det kan vara eyelinern, läppkonturen kan med fördel dras med penna om du talar med branschfolk.

Så försöker jag vässa en av de där pennorna. För precis som när det handlade om välskrivning i skolsalen är en bra spets a och o för ett lyckat resultat. I första apparaten går udden av direkt. I nästa fastnar kniven i pennträet och biter sig fast. Nytt försök: det runda hålet är för litet för pennans omfång. Nästa vässare hyvlar av flera centimeter av (den ganska dyra) make up-prylen innan man fått till en vettig spets.

Ska det vara så här? Voffor gör di på detta viset? Kan man köpa en sån där gammaldags maskin och skruva fast någonstans, en som behandlar alla pennor lika, för jämställdhetens skull? I stället för att man ska ha ett helt gäng, jag har minst tio?!

Men kom ihåg: jag skrev redan inledningsvis är detta är ett problem med litet p. Ett äkta i-landsbesvär. Som jag ändå irriterar mig på ... Nu talar vi inte mer om saken. Nästa inlägg här på bloggen blir förhoppningsvis lite vassare.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. fråga där du köper smink - jag vågar inte gå nära dessa välvårdade kvinnor...

    SvaraRadera
  2. Ja du, men även de sk i-landsproblemen är högst irriterande och gnager och kan göra andra saker större så även i-landsproblemen bör adresseras!

    Det finns ju alternativ till pennor! Eyeliner med pensel, fyll i ögonbrynen med ögonskugga i önskad färg och bredare pensel, det finns vridbara spetsar ...

    Mycket hänger nog ihop med träet som de har i pennan som geggar fast och vrider sig så spetsen kladdar. För segt trä, helt enkelt. Det gäller att kolla vilket märke och sedan undvika det. Skapa en lista i mobiltelefonen med kommentarer på olika saker, t ex.

    SvaraRadera
  3. Hittade en rolig pennvässare som jag köpte till mina elever. Den hade formen av en näsa och självklart var det i näshålen en ska stoppa pennan för att vässa. Ja, jag har barnslig humor.

    SvaraRadera
  4. Känner igen problemet. Jag kan t.ex. inte vässa snickarpennorna i en vanlig liten pennvässare. (De som är lite tjockare och utmärkta att använda till korsord.) Som väl är har Kent just en sådan där stor sak som det går att skruva i bordet. Den vässar dessa pennor alldeles utmärkt. En fjäder gör tydligen hålet större eller mindre så det passar pennan.
    Ingrid

    SvaraRadera
  5. Det var väl det jag visste - att jag inte var ensam om detta "problem" ... Ingrid är lyckligt lottad. Och ja, jag minns att man kunde reglera öppningen på den gamla urpennvässaren! Somt var nog lite bättre förr! :-D
    Och jovisst kan man byta till pensel många gånger, men inte alltid!

    SvaraRadera
  6. Anonym10:46 fm

    Det bodde en kvinna i Gränna.
    som sin stjärtmuskel så kunde spänna
    att hon i detta hål
    kunde strypa en ål
    och till och med vässa en penna!

    Hans Alfredsson

    SvaraRadera
  7. Tänk att få en bloggkommentar från självaste Hasse A ... men har han glömt att han stavar Alfredson med ett s??? :-D

    SvaraRadera