måndag, juli 10, 2017

Stövelväder och stövelfötter?

Har aldrig gillat att gå i gummistövlar. Hyser ingen förståelse för människor som köper någon sorts innemodell för flera tusen. Inser att det i vissa lägen, vissa dagar vore klokt att tänka om, men jag gör så gott jag kan: hoppar mellan pölar, klämmer mig intill väggen mellan strömmande vatten och vassa kanter, tittar förtvivlat mot himlen i hopp om att få syn på en strimma blå himmel.
Det brukar gå sisådär. Vanligtvis blir jag blöt, inte bara om fötterna.

Ibland har jag funderat på detta: varifrån kommer min aversion? Jo, jag har en teori. När jag var sju år, gick i ettan tror jag, hade min pappa till vår butik (av typen diversehandel) tagit hem ett parti gummistövlar. Ett antal par var röda. Hans kunder köpte de svarta, de bruna och de vita. Men ingen valde röda.

Så hade ju mina fötter växt ur mitt gamla svarta par. Vad fick jag? Röda, naturligtvis. Som ingen annan hade, eller ville ha. Vilket lidande!!! Ingen kunde undgå att se mina knallröda fötter på väg till skolan. Ingen var det minsta avundsjuk på mina stövlar, man kunde ju eventuellt tänka sig att röda gummiskor var sista skriket? Nej. Jag bet ihop och hoppades att regnmolnen skulle skingras, fort.

Foto Marimekko
Föga anade jag väl då att jag ett antal decennier senare skulle kalla mig själv för "flickan med de röda skorna". Att jag skulle kunna få salivavsöndring av italienska röda sandaler med stilettklack eller platta rosettvarianter i fuskmocka, lika mycket som blanka Scholl-sandaler med "fotbädd" eller pumps med svarta prickar i det röda, från Frövi. För så blev det.

Nu har jag till och med sett ett par gummistövlar som jag skulle kunna tänka mig, trots allt. Nej, de är inte helt röda, de är blommiga. Det är Hannele, bloggkompis i Göteborg med rötterna i Finland, som har investerat i en modell från Marimekko, i företagets klassiska blommönster Uunikko.

Så medan regnet dräller ner över oss i ett sant stövelväder undrar jag om det nu rent av är dags att krypa till korset och investera i ett par av de en gång så hatade fotbeklädnaderna. Fast just i dag har de tunga molnen skingrats och nu ska jag gå ut i solen, med röda sandaler. För stövelfötter har jag ju inga!

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. man blir glad av fina finska stövlar och irländsk regnkappa ❤️

    SvaraRadera
  2. Regnkappa har jag i alla fall ingenting emot! Med kapuschong så kan man slippa paraply!

    SvaraRadera
  3. (nära havet i Göteborg funkar inte paraply)

    SvaraRadera
  4. flera midsomrar har jag dansat i gummistövlar :)

    SvaraRadera
  5. Fick ett par rågummiskor när jag var 11-12 år som jag avskydde. Kanske ett inlägg någon gång. Tack för tipset, haha.
    Ingrid

    SvaraRadera