torsdag, juli 06, 2017

Semesterböcker du inte blir besviken på!

Denna torsdag  hej på er!  upptäcker jag att Mia utlyst en "instagramsommar" om böcker på sin blogg. Eftersom jag är en dålig, dvs overksam och dessutom okunnig, insta-användare nappar jag på hennes erbjudande att lägga ett inlägg på min blogg i stället.

För just i dag torsdag efterlyses tips om en riktigt bra bok man läst. Då tänker jag något som funkar på stranden eller i hängmattan, det är ju ändå semestertider! Och eftersom semestern i alla fall för somliga är lång bjuder jag på inte mindre än tre tips, sinsemellan väldigt olika men otroligt bra läsning alla tre.

Först lite svenskt: "Ers Majestäts olycklige Kurt" av LenEbervall och Per E. Samuelsson. Handlar om den s k Haijby-affären som utspelades på 30-talet. Underhållande, inponerande research och dessutom en liten historielektion, i lättsmält form!

Sedan ännu en bok som handlar om något som verkligen hänt: "Den odödliga Henrietta Lacks" (The Immortal Life of Henrietta Lacks) av Rebecca Skloot. Nu snackar vi research ... och får läsa den helt otroliga berättelsen om hur en ung, svart, fattig och olycklig mammas livmodercancer lägger grunden för framtidens cancerforskning. De medicinska faktabitarna kan man hoppa över, historien räcker SÅ bra som den är. Oförglömlig!


Brittiska Jojo Moyes är inte bara otroligt flitig, hon är skicklig också. Hennes verkliga hit är väl "Livet efter dig" (Me Before You) men jag vill gärna rekommendera "Sophies historia" (Sophie´s Story). Utspelar sig dels under första världskriget, dels i nutid och det lyckas författaren länka ihop på ett utmärkt sätt.

Alla dessa tre böcker finns i pocket (förstås) och dessutom som ljudbok, om du hellre läser med öronen. Förresten finns Torgny Lindgrens egen inläsning av "Minnen" som radioföljetong på SR Play nu och ett tag till. Oefterliknelig.
Ha en härlig semester!

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Jojo Moyes väntar tålmodigt i min bokhylla

    SvaraRadera
  2. Hon är klart begåvad!!!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen, de finns även att låna som böcker på Stockholms stadsbibliotek!

    SvaraRadera
  4. Skulle ju stå "...som e-böcker ..."

    SvaraRadera
  5. Sophies historia ska jag nog läsa.

    SvaraRadera
  6. Emma och Marie - läs alla tre!!!! gör det!

    SvaraRadera