lördag, juli 01, 2017

Sommarpärlor

Satt i bilen på tidiga eftermiddagen i går, och som så ofta är radion på och inställd på P1. Det är grann sommar utanför vindrutan och "Sommar" inne i kupén. Sommarpratare är Ann-Helen Laestadius, som jag inte alls känner till.

Foto Sveriges Radio
Hon har starka norrländska rötter även om hon råkar bo i Solna, kallas "svensk-samisk" och är författare och journalist. Jag slås av vilket vackert språk hon har, sällsynt välformulerat, tydligt, ja nästan spännande. Hon pratar bland annat om flytten av Kiruna, hur hennes barndoms miljö bara blir damm och försvinner.

Visst, jag har nu i flera år förklarat mitt massiva ointresse för radions "Sommar", men självklart dyker pärlor upp. Detta måste vara en sådan. Kommer nog att leta upp någon av hennes böcker (hon har fått en August, det har också gått mig förbi).
Lyssna här på Ann-Helén Laestadius Sommar i P1

Och när jag ändå visar en vänlig sida mot "Sommar" ... För tio år sedan hette en av sommarpratarna Mikael Nyqvist och det blev mycket uppmärksammat. Jag hörde det dock inte, men nu är programmet igen lättåtkomligt eftersom han sorgligt nog avled härom dagen, bara 56 år gammal. Tror att jag ska lyssna.
Här har du länken till Micke Nyqvists "Sommar".

Uppdatering: Nu har jag hört det tio år gamla programmet. Lysande, helt enkelt. Klicka på länken du också, det är en välanvänd timme i ditt liv! Samtidigt ett sätt att minnas en fantastisk skådespelare som borde ha fått göra så många fler stora roller.

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Men visst har du rätt. Båda dessa två sommarpratare är några av dem jag uppskattat mest. Minns Mikael Nyqvists sommarprogram som jag fick tårar i ögonen av. Hans första bok läste jag därefter och den tyckte jag också om, även om hans röst var mer njutbar.

    Inte heller jag hade hört talas om Ann-Helén Laestadius när jag igår lyssnade på kvällens repris av hennes sommarprat och njöt av orden hon flätade samman. Vackert, lite vemodigt och bitterljuvt.

    SvaraRadera
  2. Jag lyssnar på Sommar när jag är ute och promenerar varje dag. Programmet (med förkortad musik) räcker precis till denna. Har aldrig ro att lyssna på det hemma. Tack för tipset med MN. Är denna Ann-Helén månne släkt med Lars Levi?
    Ingrid

    SvaraRadera
  3. Och nu har jag lyssnat på Harriet Andersson också! Fast har man läst hennes memoarer fick man inte veta nåt nytt. Om Laestadius - tja, inte vet jag, men det är kanske en stor släkt? Hennes mamma var "svensk" och pappan "same". Vems efternamn hon har vet jag ju inte.

    SvaraRadera