måndag, juli 03, 2017

Porträttmåleri – med symaskin

Malin Lager skaffade 1984 en symaskin av märket Pfaff. Hon har den kvar än. Med dess hjälp har hon förfärdigat mängder med broderade konstverk, på senare år mest porträtt. Min blick drogs till den vithåriga damen, en väldigt vacker bild tyckte jag. Först senare insåg jag att den var gjord av tyg och tråd, men med fotografisk precision! 

Konstnärinnan kallar det för "trådens poesi".  Tekniken beskriver hon så här: Små tygbitar i olika färger och lyster bygger upp motivet som sedan täcks med tråd i olika nyanser, i lager på lager. Hon använder en pressarfot som tillåter henne att styra tyget fritt, att "måla" med symaskinsnålen i stället för en pensel.

Damen med det vita håret heter Monica och hennes porträtt är ett av dem man kan beskåda när man besöker Berättarladan i Rottneros. Malin Lager har sina verk utställda på en vägg i serveringen. Så imponerande!

Fast egentligen var jag ju där för att se Västanå Teater spela "Charlotte Löwensköld" efter Selma Lagerlöfs roman. En spännande föreställning, också helt i sin egen stil och dessutom i folkdans-takt! Kanske var det norsk halling? Ekvilibristisk ensemble hur som helst. Av bokens historia mindes jag ingenting, visade det sig!

Det textila inslaget var en viktig bit även på teaterscenen: vackra dräkter designade av Inger Hallström Stinnerbom. Men ingen bild får ni se: fotoförbud råder under föreställningen.


Del av tavlan


Del av tavlan
Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Jisses! Med symanskin! Jag skulle kanske inte ha lämnat kvar min gamla Pfaff i huset när vi sålde det ...

    SvaraRadera
  2. Det är helt otroligt!
    Ingrid

    SvaraRadera
  3. Visst måste man bli imponerad?!?! Undrar hur lång tid det kan ta att få ihop en "hårtofs" ...

    SvaraRadera
  4. Emma, Ingrid, Johanna, Hannele - vi är rörande eniga! Konstnärinnan (71 år gammal) är f ö själv dotter till en konstnär, Gerd Göran. Porträtt på mamman ingår i utställningen. Och ännu en generation ägnar sig åt konst, Malins dotter Maria.

    SvaraRadera