söndag, juli 16, 2017

Nu skyltar jag med mina fina anor

Det händer när jag är på mitt allra skämtsammaste humör att jag säger att jag minsann inte är den enda kända människan från min by i Barndomslandet. Förhoppningen är då att åhöraren/na ska se förvånad/e ut och vilja ha en förklaring.

Den levererar jag prompt: jag och Lars Magnus Ericsson, telefonkungen LME, är nästan födda i knät på varandra. Våra barndomshem ligger mindre än en kilometer isär. OK, han var drygt hundra år före mig, men idog släktforskning har visat att vi faktiskt har gemensamma rötter.

Våra anfäder heter Nils Nilsson och Britta Andersdotter, födda på sent 1700-tal och gifta med varandra. Nils är min farmors farmors morfars farfar, och Britta blir då farmors farmors morfars farmor! Inte nog med det, spåren leder till Nils och Britta även på min mammas sida, men risken för inavel är faktiskt obefintlig, säkerhetsavståndet är mer än tillräckligt.

Det där paret är LM Ericssons farfars farmors far och mor, och om LM hade (eller har) barnbarnsbarn så är de mina åttmänningar! Har de vägarna förbi minnesgården kanske de tittar in hos mig endera dagen?

Vid närmare eftertanke är det förstås ganska lätt att konstatera, att den kändaste av oss två är en man.
Men eftersom folk inte verkar våga tro att jag tål den smällen är det sällan någon som skrattar när jag skojar till det så där våldsamt.

Och för den som undrar hur stor del av arvet som tillfallit mig kan jag bara berätta, att jag väntar ännu. Mina telefoner har jag också betalat alldeles själv ... men jag har kvar en liten Ericsson-mobil som jag har svårt att skiljas ifrån, kanske är det av känslomässiga skäl, rena släktklenoden!

Copyright Klimakteriehäxan

Det här blev ännu ett bidrag i bloggstafetten SKYLTSÖNDAG som skapades av Pumita och förvaltas av BP. Lista på söndagsskyltare hittar du här.

8 kommentarer:

  1. Jag kan tyvärr inte hitta en enda känd person som jag är släkt med även i åttonde led. Det enda jag vet att mina förfäder var småbönder eller torpare OCH smålänningar allihopa. Men det räcker långt.
    Var någonstans finns minnesgården?
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Höll på att skriva "världen är liten" och den är den ju faktiskt. Himla kul upptäckt att du är släkt med DEN Ericsson, även om du (hittills) fått betala dina telefoner själv;-)
    Å du är ju faktiskt också en (liten) kändis:-)

    Tusen tack för en fin skylt, en rolig berättelse och länken:-)

    SvaraRadera
  3. Svar: Du lär nog alltid skylta före mig, då jag nästan alltid lägger upp mina inlägg/skyltar framåt kvällen;-)

    SvaraRadera
  4. kul, jag har jobbat med basstationer, inte med telefoner

    SvaraRadera
  5. (tekniska manualer och kurser för operatörer)

    SvaraRadera
  6. Ingrid - Minnesgården, där familjen alltså bodde när LM föddes och där det bodde (annat) folk när jag var barn, ligger i Vegerbol, Värmskog, Värmland.
    Håller öppet några timmar på eftermiddagarna, 13-17 tror jag, och då finns det någon där som ska kunna berätta om LM och prylarna.
    Åker du dit åker du väldigt nära oss så kom in i så fall!

    SvaraRadera
  7. BP - rätt ska ju vara rätt, det är inte jag som står för släktforskningen utan min man. Mitt eventuella kändisskap ger jag inte så mycket för, det gör ingen annan heller! ... :-D

    SvaraRadera
  8. det har blivit många fester med Ericsson :)

    SvaraRadera