onsdag, februari 05, 2020

Endast mamma är VAKen ...

Det händer alltemellanåt att jag inte sover särskilt bra. Kanske har jag svårt att somna, till att börja med, medan den digitala klockradion vid min huvudkudde skyfflar fram ständigt nya siffror. Eller så vaknar jag mitt i natten av ingen anledning alls. Och när jag försöker somna om visar det sig att hjärnan är i full gång, hela kontoret verkar vara aktiverat.

Om jag då ägnade mig åt att lösa världsproblemen med en gnutta framgång vore det väl inget att gräma sig över, men i själva verket är det helt betydelselösa saker som sysselsätter mina små grå celler. Som vad jag ska laga för mat, eller vilken bok jag ska läsa härnäst, eller om jag kom ihåg att maila NN och om jag i så fall formulerade mig på ett lämpligt sätt ...

De där vakna nätterna är trista. Naturligtvis leder de till att jag gäspar flitigt följande dag, nickar kanske till framför teven. "Endast mamma är vaken" hette ett radioprogram som sändes den 23 december i många år, väldigt populärt, och dess titel lever kvar som ett tecken på att kvinnor lätt far runt in på småtimmarna och uträttar ett och annat.

Men då föreställde det ju ändå en engångsföreteelse, om än årligen återkommande, en i grunden rätt trevlig julritual. Nutidens vakna nätter är inte trevliga alls. Fast när VAK är nyckelordet för Gems Weekly Photo Challenge kom ju företeelsen bra till pass ändå! Nytt för i år är att orden som ska illustreras alla är homonymer, ord som stavas och låter likadant när du uttalar dem men ändå har olika betydelser.

Önskar er en god nattsömn, lång, ostörd och ljuvlig!

Copyright Klimakteriehäxan

23 kommentarer:

  1. Ajaj, nattvak är inte kul...må du sova gott hädanefter!

    SvaraRadera
  2. Känner igen mig alltför väl! Nattvak är ingen höjdare och som du skriver man löser inte världsproblemen så där mitt i natten.
    Önskar dig en god natts sömn när du kryper till kojs i kväll!

    SvaraRadera
  3. Vilka läckra foton!

    Här sovs det uruselt men det har med åldern att göra, har inte sovit en hel natt utan hjälp sedan midsommar förrförra året. Jag liksom bara låg där, tänkte inte på något, bara var, låg och vred mig, studsade runt och störde mannen min. Och sedan då supertrött. Till slut tvingade mannen min till läkaren som på en gång skrev ut sömntabletter, det är ju inte bra att aldrig sova, jag ser ju hur det har tärt på mig. Men jag gillar inte tabletter. Fast vad är alternativet? Melatonintabletter och sovgott-teer funkar ju inte alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man ligger där och snurrar som en elvisp i sängen är det inte roligt! Dock har jag hittills klarat mig utan piller. Tänker att jag sover ikapp lite så småningom ...

      Radera
  4. Nattvak med huvudet fullt av helt onödiga tankar är inte kul. Mina nattvak handlar för tillfället om nackvärk som inte vill ge sig i någon som helst sovställning, varken med eller utan kudde. Fin tolkning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, har man ont är det ju verkligen trist. Hoppas du mår bättre snart!

      Radera
  5. Här har jag ett riktigt hett tips - eller två.
    Det gäller ju att vara riktigt trött för att kunna sova. Alltså lägger du dig så sent du bara kan, för du behöver ju inte gå upp klockan sju på morgonen.
    Sedan är det inget fel alls på en "nattfösare" heller. Nej, jag pratar inte om konjak, det går lika bra med ett glas vin.
    Det är inte roligt att "tänka" nätterna lång och inte kunna sova. Råkar sällan ut för det, och då har jag ändå "kvinnobesväret" med att behöva gå på toa minst en gång per natt. Konstigt nog kan jag sova om utan problem - än så länge i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag släcker nog aldrig före midnatt, är ofta vaken till ett, så nog borde jag vara trött! Nattfösare ligger inte riktigt bra till för mig, tror jag. Och det där med att somna om - ibland går det jättebra, ibland inte alls.

      Radera
  6. Nä att vara vaken på natten är inget roligt alls. Har jag för jobbiga perioder tar jag theralen. Och har jag svårt att somna brukar jag lyssna på naturens ljud i appen sleepo. Bra tolkning! Sov gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har jag inte tänkt på: naturligtvis finns det en app!!! Köpte nåt receptfritt på apoteket dock, valeriana-typ, och det hjälpte - för sen jag ställde in burken i skåpet har jag sovit hyggligt! Utan att ta nåt piller, alltså.

      Radera
  7. Att nattvaka och inte kunna sova blir tärande i längden. Och tänk så mycket som far runt i huvudet just då när man vill sova.
    Jag sover oftast ganska bra. Men kan nr det är "mycket runt mig" organisera hela världen. Jag har alls ingen klocka i sovrummet, det mörkt och tyst och öppet fönster hela året. Detta hjälper mig att slappna av. Ofta också ett korsord. Ibland när jag haft svårt att sova har jag också skrivit ner tankarna som fladdrat runt och det har i viss mån också hjälpt.Men det undermedvetna är svårt att rå på-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svalt i rummet, absolut! Och penna och papper inom räckhåll, bra. Men som du säger: ibland hjälper inget!

      Radera
  8. Svar: Har skickat ett mejl till din hotmailadress. Hoppas den funkar. Svarade på ditt första mejl från adressen jag inte använt på år och dag, vilket sabbade alla mina inställningar till blogspot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm. Om du svarade på mitt mail skulle det ju komma rätt - har inte sett nåt. Inte som spam heller, kollar dagligen. Men hur kunde en mejl sabba Blogspot, de är väl separata enheter?

      Radera
    2. PS Om du skrev en punkt mellan för- och efternamn kommer det aldrig fram, dock!

      Radera
  9. Det är trist att ligga VAKen på nätterna när man inte behöver vaka. Känner igen mig men det händer mer sällan numera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en evig tur att inte varje natt är sån! Då skulle man bli galen!

      Radera
  10. har man inga tider att passa så... en tupplur på eftermiddag är skönt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag släcker sent, sover länge på morgonen men nästan aldrig på dag/eftermiddag! Tycker jag blir så såsig då.

      Radera
  11. Det er kjipt! Slike netter har jeg også innimellom. Og om jeg ikke står opp så er jeg minst våken fem ganger før det blir morra'n.

    SvaraRadera
  12. Ha ha, känner igen mig fullständigt i din beskrivning :)

    SvaraRadera