torsdag, februari 27, 2020

Nej tack till tegelsten

Hej torsdag, är du här nu igen?! Tycker du kommer så ofta nu för tiden. Men en trevlig sak med det är att då kommer också en helgfråga från Mia i bokhörnan. I dag denna: 
Vad är den perfekta längden på en bok? 
Har fått allt svårare med tegelstenar. 300 sidor är bra, under 300 är vilsamt, 350 går an. Men tänk så många romaner som skulle må bra av att kortas ner!

Mia, helgfrågans "mamma", har varit krasslig och det är väl anledningen till bonusfrågan: När du är sjuk, vilken genre passar dig bäst då?
I sjuksängen måste det vara lättläst, gärna spänning. Och definitivt ingen tjock bok när man ligger och läser.

Copyright Klimakteriehäxan

26 kommentarer:

  1. Nej tjock bok går ej att ha i sängen då kan man få hjärnskakning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller krossat näsben ... :-D Den risken vill man ju inte ta! Hoppas du mår bättre!

      Radera
  2. jag brukar ofta roa mig med att tänka ut vilka sidor i en för tjock bok jag kunde varit av med. i sjuksängen får det bli deckare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst är det så - man skulle kunna stryka massor och få till en bättre bok!

      Radera
  3. Nej tegelstenar i sängen kan bli i tyngsta laget.

    SvaraRadera
  4. Haha, min bok väger alltid 155 gram! Älskar tegelstenar, den jag läser nu är på 1066 sidor, den första delen i trilogin var på ca 600 tror jag. Den sista har inte kommit än och jag har bara 100 sidor kvar... (fantasybok)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo att använda läsplatta gör ju faktiskt tegelstenar lättare ... fast fantasy är inte min grej. Men jag läste "Osebol" på platta och blev häpen över hur tjock den var när jag såg den i handeln.

      Radera
    2. Jag vet att du inte gillar fantasy , det var därför jag inte brydde mig om att skriva vad boken heter. :D

      Radera
  5. är jag sjuk så orkar jag inte läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjuk, sjukare, sjukast - man får rätta sig efter dagsformen, antar jag.

      Radera
    2. vid feber orkar jag inte ens lyssna på radio, vid axelfraktur orkade jag inte läsa på en månad

      Radera
  6. Håller med dig. 300 - 350 sidor är lagom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns hanterligt! men jag har flera tegelstenar påbörjade, osäkert om de nånsin blir utlästa ...

      Radera
  7. Kring 300 sidor är väl lagom, men jag älskar tegelstenar, dock inte inbundna sådana. Pockets ska det vara. Frisk eller sjuk - jag satsar nästan alltid på deckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Föredrar definitivt pocket även jag.

      Radera
  8. Du har rätt i att många böcker skulle må bra av att kortas ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man verkar ha avskaffat rödpennorna på förlagen ...

      Radera
  9. Jag har en känsla av att moderna romaner ofta är betydligt längre än äldre. (Jag bortser nu från de ryska tegelstenarna.) Förlagen verkar gilla tjocka böcker. Pär Lagerkvist kunde minsann skriva lysande romaner som inte var tegelstenar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man brukar numera skylla på datorerna, att det är så lätt att flytta stycken och kopiera fram och tillbaka - om det nu kan vara en av orsakerna?

      Radera
  10. Många böcker kunde med fördel kortas av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänk så många fler böcker man skulle hinna läsa!

      Radera
  11. Det har du helt rätt i, många böcker skulle ges fördel genom att kortas ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är jag på vippen att höra av mig till förlag och klaga ... men jag gör det förstås inte.

      Radera
  12. Ja, det finns många böcker som borde varit kortare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förvisso är det svårt att korta sina egna "mästerverk" men folk skulle ju kunna be om hjälp!

      Radera