tisdag, februari 18, 2020

Över generationsgränsen

Tisdagstrio igen, denna gång ska det handla om historier som spänner över generationsgränserna. Du som blir nyfiken och sugen på boktips klickar dig förslagsvis över till Ugglan & Boken, så tror jag inte du blir besviken! Här är mina:

Lilly är tjugo år yngre än sin man Vigand, som skulle kunna vara hennes far. Men han friar, om än oväntat, och äktenskapet varar i tjugotvå år, fram till hans död. Relationen blir aldrig vad någon av dem hoppades på. Den unga hustruns bild av deras gemensamma liv skildras i "En ny tid" medan mannens syn på saken kommer i "Doktor Bagges anagram", så det här blir en tvådelad plats i trion. Det är danska Ida Jessen som skriver, om gamla traditioner, om mans- och kvinnoroller bl a. Originellt, man har liksom inte läst det förut! Jag tycker det blir riktigt intressant och läsvärt. 

I "Igelkottens elegans" (L'élégance du hérissonär det två kvinnor som finner varandra trots åldersskillnaden. 12-åriga Paloma får en förtrogen i den mycket äldre portvakten Renée. Franska Muriel Barbury skrev om hur flickan som tänkt begå självmord på sin 13-årsdag övertygas om att livet trots allt är värt att leva.

Sist i min trio en historia om mor och barn. Så här börjar den:
Det var en gång en mamma som var så snäll och mild.
Hon hade fått en bebi som var förskräckligt vild.
Barbro Lindgren rimmade och Eva Eriksson ritade historien om "Mamman och den vilda Bebin" och den har berett många mycket nöje, över generationsgränserna! Det kommer den antagligen att göra länge än.

Copyright Klimakteriehäxan

26 kommentarer:

  1. Gillar alla dina! Ida Jessens böcker var fantastiska och Igelkottens elegans förstås! Och så lite vild bebis på det :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en trevlig (utökade) trio!

      Radera
  2. Mamman och den vilda bebin är underbar. Både rim och bild är så fina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kul för både stor och liten!

      Radera
  3. Igelkottens elegans är så bra! Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har nog glömt rätt mycket, borde antagligen läsa om. Men minns den som bra.

      Radera
  4. Jag har Doktor Bagges anagram, men tänker skaffa En ny tid innan jag läser den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är rätt ordning tror jag. Skrevs i den ordningen också.

      Radera
  5. Åh, Mamman och den vilda Bebin! Underbar. De andra böckerna har jag tänkt läsa. Bra att bli påmind. Och bra att du har med ett kärleksförhållande över generationsgränserna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kärlek ser ju väldigt olika ut, relationen i danska historien liknar inte så många andra omskrivna tror jag.

      Radera
  6. Muriel Barberys bok är fin och lite sorglig bok om vänskap, hittade dvd i mataffären, inte tittat än, men ska innan vi ska till Paris (var där senas för femtio år sedan!!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En annan lite sorglig som jag tänkte på med valde bort är Fredrik Backmans "Och varje morgon blir vägen hem längre och längre", den är fin tycker jag. Och föredömligt kort!

      Radera
  7. Har inte läst någon av dem, men ett tag var jag sugen på att läsa Igelkottens elegans. Det gick dock över :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så blir det förvisso ibland! Men ge Jessen en chans!

      Radera
  8. Jessens böcker tyckte jag mycket om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittade Jessen via radioföljetongen och är glad för det!

      Radera
  9. Tack för tips, en ny tid har jag tittat på ibland :)

    SvaraRadera
  10. En ny tid är helt fantastisk, en av de bästa böcker jag läst tror jag. Uppföljaren var också bra, men kanske inte lika bra. Tyckte om språket och allt som man kunde läsa mellan raderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger ju faktiskt en väldig emotionell dramatik under ytan rakt igenom båda böckerna! Jessen har fått en rad priser i sitt hemland, jag fattar varför.

      Radera
  11. Tack för fina tips. Igelkottens elegans står bland mina olästa. Borde verkligen ta tag i den snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag tipsar gärna om Ida Jessen!

      Radera
  12. Har läst och älskat Igelkottens elegans. Mamman och den vilda bebin har jag läst många gånger. Tack för tipsen om de två andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väldigt läsvärda, kul med böcker som känns originella - det tycker jag att Jessens gör.

      Radera
  13. Ida Jessen tycker jag mycket om, Igelkottens elegans har jag också läst. för att nu inte tala om Mamman och den vilda bebin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gamla goa bekantingar helt enkelt!!!

      Radera