måndag, februari 03, 2020

Oss ungdomar emellan

Tänk så lite det kan behövas för att man ska få ett brett leende över hela ansiktet, sträcka lite extra på ryggen och känna en allmänt förlåtande inställning till allt och alla.

Jag sitter på bussen när skolklassen kliver ombord. De är kanske 12-13 år gamla och åtföljs av en "fröken". Hon tillhåller sina elever att sätta sig på befintliga platser. Ungarna lyder, en hamnar bredvid mig, men en blir stående i gången. Lärarinnan säger till igen.

Då knackar det på min axel. Killen säger:
-Förlåt men skulle du kunna sätta dej här bak, jag vill så gärna sitta med min kompis?
-Visst, säger jag, ska gå av nästa hållplats så jag kan flytta mig direkt!

Ännu en tillsägelse från "fröken" om att grabben ska sitta hinner komma.
-Det är lugnt, säger han, jag har snackat med den här tjejen, jag får hennes plats!
"Tjejen", det är jag det. Om nån tvekade så var det helt onödigt, för han pekade ju på mig.

Undrar hur många år som gått sedan någon under femtio kallade mig tjej, utan några som helst krusiduller? Tänker på den unge mannen som döpte mig till Klimakteriehäxan, det är ändå rätt länge sedan.
Hoppas grabben fick en fin dag. Jag fick det.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. gulligt, men tjej är jag inte

    SvaraRadera
  2. på trettiotalet betydde tjej ’ung flicka’. Idag har flickorna blivit äldre, och ordet betyder närmast ’kvinna’

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kunde ju precis lika gärna sagt "tant". Eller "kärring". Eller nåt.

      Radera
  3. Visst är detta härligt och kan göra en hel dag. Ja, se jag gillar dagens ungdom. Och efter mer än 40 år i skolans värld så ler jag ännu bredare. Förstår att du var glad hela dagen.

    SvaraRadera
  4. Hahaha! Det där borde du kunna leva på länge, sug på den karamellen du:-)))))

    Vilken rolig story om hur du -jag menar din blogg - kom till. Helt otippat!

    Har frågat mig många gånger varför du valde just det namnet, för man är väl inte en klimakteriehäxa mera än virka fem år eller så...

    Men du tjejen, det behöver du dig inte bekymra dig om längre nu. Om en 12-13-åring menar tjej så har du många år kvar till att bli en klimakteriehäxa;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En gång k-häxa, alltid k-häxa, tänker jag ...
      Har aldrig brytt mig särskilt mycket om hormoner, men vet att en hel del potentiella bokläsare skippat min första bok för att de trott att den handlar om klimakteriet. Fast ordet finns inte ens med!

      Radera