söndag, mars 23, 2008

Godis är gott

Ett kilo godis.
Det är Medel-Svenssons påskranson. Alltså är butikslådorna från Karamellkungen sprängfyllda varenda dag under hela helgen – tänk, om det skulle ta slut! Om ägget blir tomt! Hemska tanke!

Nog för att jag gillar godis, mycket mer än som är nyttigt för min redan tämligen runda lekamen, men det kan faktiskt bli i mesta laget.
Hur många hallonbåtar, geléaprikoser, kokosprickar och chokladrussin kan en människa trycka i sig? Många, jo då, men…

För att inte tala om godsaker av lite lyxigare slag, från de allt oftare förekommande chokladeriorna, som lovar att allt de säljer är handgjort, till konditoriernas marsipanskapelser.
Jag hann aldrig till något av de där bättre ställena innan helgen bröt ut, och lika så gott var väl det. Vet hur det brukar vara: packat med folk som medan de står i kön väljer vilka praliner de ska satsa på – och sedan, när det väl är deras tur, börjar urvalsprocessen om från början igen medan de som fortfarande väntar på sin tur knorrar mer eller mindre högljutt.

Men det finns en fördel med den där finchokladen, och då tänker jag inte på kakaohalten eller frånvaron av läskiga tillsatser.
Det är priset som talar till det handgjorda godisets fördel.
För eftersom det är rejält dyrt köper man naturligtvis mindre.
Följaktligen äter man också mindre.
Den bromsen är svår att hitta när butikskedjorna tävlar i bästa extrapris – 3.90 hektot leder det här året, vad jag har kunnat se.

Tror att jag åtminstone hittills har några hekton till godo på det där genomsnittskilot. Min ambition är att inte nå upp till normen.
Fast helgen är ju inte slut än.
Så vi får se hur det går – kampen mellan förstånd och lystnad blir väl som alltid hård ända in till målsnöret.
Även billigt godis är gott, tyvärr.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Anonym11:46 em

    Undrar vem som åt ypp mitt kilo godis? Själv har jag inte ätit en enda godis i påsk. Alltså måste någon annan ha ätit det...

    SvaraRadera
  2. Anonym11:47 em

    ... åt upp...

    ska det naturligtvis vara, inte så lätt att skynda rätt med fel hand :)

    SvaraRadera
  3. Åh Nina - jag kan alltså käka TVÅ kilo på min OCH din kvot om jag bara orkar! Ska man tacka eller...???

    SvaraRadera
  4. Anonym8:44 fm

    Jag tror jag tog Ninas ranson.. Men jag tror jag fick sisådär 300 gram eller var det mer? Men det blir godis nästa lördag för mig.

    SvaraRadera
  5. Varje bensinmack säljer ju nyttig mörkchoklad, man behöver inte gå till Fina Affären..

    SvaraRadera
  6. Jag är faktiskt lite stolt som inte har ätit särskilt mycket godis - fast ändå har det blivit lite för mycket god mat och goda ostar.... Köpte en ostbricka med 4 perfekt mogna ostar... och det vore ju synd om de skulle ligga och torka bort i komposten...

    SvaraRadera
  7. Anonym4:04 em

    goa ostar är bara nyttigt :)

    SvaraRadera
  8. Anonym4:46 em

    Jag har slutat äta godis lika många gånger som jag börjat äta igen. Nej, jag har faktiskt börjat en gång mer än jag slutat men vad jag vill säga är, Godis är gott och det avgör saken för min del. Varför skola människan försaka?

    SvaraRadera
  9. Anonym6:33 em

    Blev sugen på hallonbåtar,tänk att folk måste skriva om godis...*S*...man blir ju bara tvungen fixa nåt :)

    SvaraRadera
  10. Hallonbåtar - nej, dom tog just slut... Här har ni en som sannerligen intem försakar, vare sig goda ostar eller snask av alla de sorter! Anne-Maj har ju 700 g kvar att vräka i sig innan midnatt!
    Till Hannele och alla er andra som tycker att 70%-iga kakor på Coop är jättegott (jodå det är inte dumt, inte alls) vill jag bara säga: ni har inte smakat pomeransskal doppade i mörk choklad. Eller champagnetryffel. Eller... äsch det kanske räcker med dom?

    SvaraRadera
  11. Maken köper ofta fina praliner till mej,
    både utländska och göteborgska ;)

    P.S.
    Kanske från nån bensinmack i USA, vad vet jag

    SvaraRadera
  12. Fazers Blå är ändå bäst

    SvaraRadera