måndag, mars 03, 2008

Tio år i lila med röd hatt

För två år sedan publicerade jag en dikt på engelska här på bloggen, en dikt som hade mailats till mig och som var helt anonym både för mig och för Väninnan i Utlandet, som hittat den i sina gömmor.
Nu vet jag bättre.

Dikten heter ”Warning” och författarinnans namn är Jenny Joseph. Hon är en engelsk poet och just den här dikten, skriven 1961, fick utmärkelsen ”den bästa som skrivits på efterkrigstiden” i hela Storbritannien.
Det visar sig också, att ur denna dikt stammar en internationell kvinnorörelse, ”Red Hat Society”, som grundades 1998 i Tucson, Arizona. Då köpte Sue Ellen Cooper en röd hatt i present till en väninna och gav henne samtidigt en kopia på texten ”Warning”. Sedan gjorde de slag i saken och gick ut och hade kul, i rött och lila, och fann att det var så lyckat att det var rätt att uppmuntra fler att göra likadant.

Röda Hatt-sällskapet
består i dag, lagom till tioårsjubileet, av cirka
40 000 medlemsgrupper, så kallade ”chapters”, och åtminstone en finns i Sverige – närmare bestämt i Göteborg.
Målet för verksamheten är ärkesympatiskt: mogna tjejer ska våga ha roligt och vara sig själva, utan att behöva ta hänsyn till en massa gamla konventioner.

Den enda regel som finns handlar om hur man är klädd. Kvinnor som är över 50 ska ha lila kläder och röd hatt, de som ännu inte fyllt ett halvt sekel har lavendelblå kläder och rosa hatt. Dessutom får man på sin egen födelsedag variera sig, då blir det röda kläder och lila hatt!
Och det är inte skrivet i några stadgar, men faktum är att man undviker samtalsämnen som kan dämpa stämningen. Alltså inget prat om sjukdomar, religion eller politik.
Den som ändå envisas med att fråga: Vad gör ni? får prompt svaret: Ingenting. Vilket verkar vara en sanning med modifikation, i alla fall om man studerar rörelsens egen hemsida.

Verkar ju vara en verksamhet som klippt och skuren för klimakteriehäxor rent generellt!
Men utan röd hatt och lila kläder kommer man inte på fråga.
Jag kan nog leta upp något lila – men en röd hatt?
Nej, så modig har jag aldrig varit.
Hittills.

Copyright Klimakteriehäxan


Här är dikten i repris - lagom till Internationella Kvinnodagen! (på lördag):
WARNING
by Jenny Joseph

When I am an old woman I shall wear purple
With a red hat which does not go
and does not suit me

And I shall spend my pension on Brandy and summer gloves
And satin sandals - and say we have no money for butter
I shall sit down on the pavement when I am tired
And gobble up samples in shops and press alarm bells
And run my stick along the public railings
And make up for the sobriety of my youth.

I shall go out in my slippers in the rain
And pick flowers in other people gardens
And learn to spit
You can wear terrible shirts and grow more fat
And eat three pounds of sausages at a go
Or only bread and pickles for a week
And hoard pens and pencils and beer mats
And things in boxes

But now we must have clothes that keep us dry
and pay our rent and not swear in the street
And set a good example for the children
We will have friends to dinner and read the papers

But maybe I ought to practise a little now?
So people that know me are not too shocked and surprised
When suddenly I am old and start to wear purple?

6 kommentarer:

  1. Anonym11:33 fm

    Kör med röda sandaler till det lila! Det räknas nog :o) Och att du har röda dojor vet vi, dina bloggläsare.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  2. Cornelia, ska du hänga på????
    Ja du Kulsprutan, så långt som till röd hatt kommer jag nog aldrig... fast jag kan önska att jag vore en sån som vågar ha hatt, och dessutom klä i den! Tyvärr är jag inte i den gruppen!

    SvaraRadera
  3. Anonym8:44 fm

    Rött´betraktas som en karriärkvinnas färg, är du det?Women in red´ nynnar på min melodi´tar några steg´fast timmen är sen!Färgerna mina är´oliv,senap och svart!Än sen, behöver inte klä mej i rött,för dej, min vän.Nej´livets färg är grönt,ack så skönt!Kom i min famn lilla du-kanske du vill bli min fru? MVH Gladiatan

    SvaraRadera
  4. Vill bara tala om att dikten Warning är en av mina favoriter sedan säkert 20 år. Jag skrev in den svenska översättningen av Nils Afzelius häromdagen på min hemsida! Har alltid klätt mig i min älsklingsfärg svart men för ett par år sedan köpte jag en röd kavaj. Bara för att vänja mig!
    Jag hittade den här sidan för att jag sökte efter "röd hatt" på Google!
    Hälsningar /Draken

    SvaraRadera
  5. Anonym8:10 em

    Heja´draken sprutar eld, undvik rött i så fall!Svart är helt okey´för mej.Var och en klär sig, som de vill.Minns hur man som barn´räknade på knapparna, vad alla var!Det gällde att ha många knappar, som slutade positivt för en själv tex präst, helst riddare´förstås!Vad slutar dina på?Inte fuska nu!!MVH Gladiatan

    SvaraRadera