fredag, september 23, 2011

Dagens citat från bokmässan

"Jag skriver gärna på nätterna, och med vin i kroppen. /.../ Ju bättre jag mår, desto mindre skriver jag."

-Författaren Linda Olsson berättar under ett seminarium på bokmässan hur det går till när hon skapar sina bästsäljande romaner. Just nu är "Det goda inom dig" den titel som är aktuell. Det är hennes tredje bok. Den första, "Nu vill jag sjunga dig milda sånger", blev en braksuccé när den kom 2007. Den skrevs på engelska, eftersom svenska Linda numera bor på Nya Zeeland, och översattes senare till författarens modersmål. Men "Det goda inom dig" har hon skrivit parallellt på svenska och engelska, det handlar alltså inte om översättning, och det tror hon har höjt kvaliteten på texten. I den fullsatta och tämligen rymliga lokalen fanns fem män - alla övriga var kvinnor ...

3 kommentarer:

  1. jag förstår det där, man översätter inte, man tänker på ett språk (ibland vet jag inte, vilket språk jag lyssnat på).

    SvaraRadera
  2. Hmmm, förstår inte citatet/-en. Min slutsats blir att hon inte mår bra av vin. Hälsningar en "kulturtant" (eftersom jag besökte bokmässan igår)

    SvaraRadera
  3. Jo men jag förstår det som att det är i två delar...
    Hon skriver gärna på nätterna

    ...och ju bättre hon mår desto mindre skriver hon.

    Det sistnämda för övrigt något som jag hört flera gånger från både författare och skrivare av musiktexter.

    SvaraRadera