torsdag, maj 30, 2024

Förbjuden njutning

Aldrig är den svenska dikesrenen vackrare än nu. Det är mest tack vare lupinerna, som ståtliga står där och riktigt lyser, i lila, blått, rosa och vitt.
Jo då, jag vet att jag förväntas hata dem. Att det åligger mig att rycka upp dem med rötterna om de växer på min egen mark. Att detta är en invasiv art som "ingenting gott har att erbjuda". Ogräs! Den där ogrässtämpeln tycker jag inte sällan att man är alltför snabb att ta fram. 

Men lupinen bjuder ju verkligen på sig själv, på oslagbar skönhet med sina stolta stjälkar och vackra mångflikiga blad. Och jag är ju absolut inte ensam om att gilla dem, vet att vi är fler som älskar dem, liksom många insekter som surrar in i de små blommorna och hämtar godis. Fast visst måste jag erkänna att de inte är lika fina att titta på när de gått i frö och står där med sina stora ax av torra "ärtskidor".

Naturligtvis vill inte heller jag att hela jorden ska täckas av lupiner, men det kan inte hjälpas: så här års njuter jag ohejdat av dem, även som snittblommor. Förbjuden njutning! Ber så mycket om ursäkt.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. men... inga andra blommor, för lupiner kväver allt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då, fler arter blommar: hundkex, mjölkört, smörblomma, rödklöver såg jag under min promenad. Och kanske något mer.

      Radera
  2. vägkanter över hela landet är perfekta för biologisk mångfald. Skötsel av artrikedomen i vägkanter görs i samarbete med Trafikverket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har sett deras skyltar men inte mycket resultat.

      Radera
  3. Jag är inte rasist, jag har inget emot lupiner, egentligen, men tycker inte att de ensamma ska föröka världen. När jag för några år sedan ryckte alla lupiner innan de gick i frö såg ja en sådan mångfald av blomsorter följande år! Du anar inte, många mindre, små, pyttesmå blommor jag inte sett på flera år var tillbaka! Då kände jag att lupinerna verkligen var fiender till mångfalden....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att det är klokt att hålla dem i schack, men jag kommer alltid att älska att titta på dem när de blommar.

      Radera
  4. Anonym5:16 em

    Njut av dem, ta in i vas, varje dag! Då förhindras åtminstone fröspridning. Lupiner är kvävefixerande, berikar jorden och gör att ängsväxter som växer på mager mark inte längre trivs. Det här gäller blomsterlupiner, inte regnbågslupiner som överlever något år i trädgården. Min bloggsida, www.ordodlaren.wordpress.com godkänns inte för kommentar, men jag är OrdOdlaren.

    SvaraRadera