lördag, maj 18, 2024

Veckans mening – om att fly

Veckans mening, den som har fått mig att hejda mig lite extra i min läsning så som Skriv-Robert föreskriver, den måste denna lördag av nödvändighet bli två. De är hämtade ur "Amerikansk jord" (American Dirt) av Jeanine Cummins, och jag kan inte välja bara en av dem, de hänger ihop! I mitt tycke formulerar författaren på ett lysande sätt tankar som kan dyka upp i en privilegierad hjärna vid åsynen av flyktingströmmar runt om i världen. Kan också tänka mig att överföra detta till "våra" tiggare på gator och torg. Det är människor i fruktansvärda situationer, utsatta för grymma umbäranden. I boken är Lydia en nyss stabil medelklasskvinna som tvingas lämna allt:

Hon undrar med den bortskämda elitens svala fascination hur svårt livet kan ha varit, var det nu är de kommer ifrån, för att detta ska framstå som ett bättre alternativ. Hur tillvaron måste ha varit för att förmå dem att lämna hem och kultur och släkt, ja rent av sitt språk, och utsätta sig för stora faror, till och med sätta livet på spel, för att ta sig till drömmen om ett avlägset land som inte ens vill ha dem.

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Hanneles bokparadis11:45 fm

    har förstått att skrivande väldigt viktigt för vissa, känner igen känslan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstänker att den kommentaren var avsedd för inlägget nedan???

      Radera
    2. solen lyser i ögonen 🙂

      min far lämnade allt för att arbeta på Volvo, släpade med tre motsträviga barn, en fru utan språkkunskaper... förstörde sin hälsa inom några månader på löpande bandet som sprutmålare - ett jobb som robotar sköter i dag

      Min far hade drömmen om Sverige efter hans tre småbröder kom till det rika Sverige som krigsbarn, själv var han för gammal, tio år, fick stanna kvar i det fattiga Finland.

      Radera
    3. Ett öde som utan tvekan skulle kunna bli en bra och berörande bok! Ska du sätta igång?

      Radera
    4. behöver nån som lanserar, fixar tv-intervjuer, tidningsrecensioner

      Radera
    5. Fast du får nog börja med skrivandet och ta resten sen!

      Radera
  2. Språket är väl det minsta problemet i sammanhanget kan jag tycka, om jag ska vara ärlig. Har många gånger tänkt i samma banor. Det skulle vara intressant att göra ett reportage om migranter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det görs väl rep om dem ideligen, men den här boken tar ett större grepp och man läser den som en deckare - testa!!!!

      Radera
  3. den boken har jag tänkt att jag ska läsa snart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synnerligen läsvärd. Så det rekommenderar jag att du gör!

      Radera
  4. Känner till boken men har inte läst.

    SvaraRadera