söndag, maj 26, 2024

SELFIE om sömn

God morgon, kära bloggkamrat! Hoppas att du sovit gott! Att mardrömmarna lyst med sin frånvaro, att störande ljud inte trängt genom väggarna, att lakanen var släta och kudden mjuk ... Jo det är viktigt det där med sömn. Så viktigt, faktiskt, att det får bli ämnet för veckans SELFIE. Det handlar alltså om att vi berättar om oss själva och därmed blir mer bekanta med varandra, men det krävs ingen bild, man kommer långt med bara ord! Glöm inte lägga in länk till ditt bidrag i min kommentarsspalt så att många kan kika in!

1. Pyjamas, nattlinne eller naken? Nyttjar Eva-dräkten såvitt jag inte av någon konstig anledning ska dela rum med en person som inte är Maken.

2. Lämplig temperatur i sovrummet för att du ska sova gott? Det ska vara svalt. Men inte kallt. Och absolut inte för varmt, då sover jag inte alls!

3. Hur mörkt ska du ha det? Har aldrig nedfälld persienn eller gardin, det blir ju mörkt när jag blundar!

4. Hur många kuddar har du i din säng? Tre. Två med olika fasthet och en "korvkudde" att ha under nacken när jag läser.

5. Hur många timmar sover du per natt, ungefär? Väldigt gärna åtta, ibland nio. Lägger mig sent. Älskar frånvaron av väckarklocka.

6. Sover du i ett sträck eller vaknar du och somnar sedan om? Vaknar tyvärr nästan varje natt av olika anledningar. Den minst irriterande anledningen är typisk för den här årstiden: fåglarna sjunger som bara den!  

7. Drömmer du? Sällan. Men det fanns en tid då jag ideligen drömde samma sak, i jobbmiljö. Klar stresskoppling: jag blev nästan klar med min uppgift, och sedan tvingades jag börja om igen. Och igen.

Hoppsan, där smög sig en sjunde liten grej in nästan utan att jag märkte det ... det ska inte bli någon vana, lovar. Förra veckan rörde vi oss i konstens värld, och härligt nog var vi väldigt överens: det är det egna ögat och den egna själen som avgör vad vi uppskattar för sorts konstverk! Många höll också med mig när jag beklagar bristen på respekt för handarbete, inte minst textilt.

Kul att upptäcka att det i gänget finns ett antal som själva är utövande konstnärer, även om de inte skulle "våga" sig på att kalla sig det själva. Dessutom gläder det mig att jag fick mycket medhåll kring hur handarbete nedvärderas.

Bloggare som lät oss kika in i deras konstvärld på väggar och hyllor  var MrsCalloway, HanneleGerdMargaretha,  LitenherreBPFemfemmanNettan, Sara pepparkaka IngridSusjosKraka, OrdodlarenProfessorDeutsch. Hoppas jag inte missat någon!

Copyright Klimakteriehäxan

52 kommentarer:

  1. glad åt min goda nattsömn, och kan somna hos tandläkaren, slappnar av i hårda stolar:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/05/somn-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att somna hos tandläkaren ... nej det skulle inte kunna hända!!! men så himla praktiskt!

      Radera
    2. gick ju på profylaxkurs när jag var gravid, fött fyra barn, kanske det gjort mig till mästare i avslappning 🙂

      Radera
    3. Bra att ha den förmågan.

      Radera
  2. min nattsömn har varit skral redan från allra första början.
    http://mrscalloway.blogspot.com/2024/05/selfie-v-22-2024-somn.html
    och så är det måndag idag, typ👀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då! Jag sover periodvis dåligt, men försöker ta igen det. Nu för tiden kan jag exvis somna framför tv:n om programmet inte är spännande nog. Gjorde jag aldrig förr!

      Radera
  3. Vissa svar av dina liknar mina.
    https://gerd-geddfish.blogspot.com/2024/05/selfie-om-somn.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att mobilen tagit sig ända in i din drömvärld!!!

      Radera
  4. Anonym12:50 em

    Jobbigt att få göra samma arbetsuppgift gång på gång, vilken mardröm! Kul att läsa dina svar. och en sjunde fråga var bara kul ,-)
    Det skrev jag inte men precis som du, trista program då kan jag somna i fåtöljen ,-) Ha det fint! Primrose
    http://litenherre.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sova med hundar kan ju vara supermysigt, faktiskt. Men det är oändligt länge sen jag gjorde det. Det där med att snusa framför teven är egentligen en dålig vana!!!

      Radera
  5. Den här veckan hoppar jag på igen. :-D

    https://hannaskrypin.se/selfie-21-om-somnen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, skoj att du kom med igen! Knepigt med drömmar ibland ... och med att vakna mitt natten, om man inte kan somna om ... det händer mig inte så sällan.

      Radera
  6. Jag har just vaknat efter en tupplur, och lagt ut mina tankar om sömn på bastmattan. https://bastmattan.blogspot.com/?m=0
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du sover gott, så härligt! Och kör med samma sovbelysning som jag: befintligt ljus. Sen blundar vi!

      Radera
  7. Anonym4:15 em

    Ganska olika vad det gäller sömn, oss emellan. Lägger mej aldrig sent..och har bara sovit naken en gång. Det var i ett hotellrum i Sevilla. Bagaget hade inte kommit med anslutningsflyget...och några trosor var inte med i handbagaget. Kände att jag ville "spara " de redan använda till dagen efter. Kändes riktigt otäckt med nakensovande.Trots att jag var alldeles ensam. Här är länken till mina svar.//Anna-Lena
    https://femfemman.blogspot.com/2024/05/selfie-om-somn.html?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man van vid kläder även i sängen så är det naturligtvis ovant att sova utan. Men jag har sovit utan jättelänge! Fortsätter nog med det ett tag till.

      Radera
  8. "Det blir ju mörkt när jag blundar"...du är ju rolig...men det blir bra mycket mörkare när det är mörkt i rummet och man sen blundar...
    Stressdrömmar är trista ... å javisst ja, en liten läskudde har jag ju också, men den åker ju ut när jag ska sova.....
    https://professordeutsch58.blogspot.com/2024/05/somn.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det blir ju mörkt när jag blundar! Läskudde under nacken är nästan ett måste om man går till sängs med en bok.

      Radera
  9. https://paulaz.se/selfie-med-ord-om-somn/ Mina sovvanor är nu dokumenterade. Vilken idéspruta du är, jag är imponerad! Ha en fin start på veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nakupelle är ordet!!! Sedan reglerar man sängvärmen med det man lägger ovanpå. Kiitos för ett nytt finskt ord!

      Radera
  10. Eva-dräkten...det var ett kul ord!
    Ja, en läskudde har jag också, som går bort när det är dags att sova.
    https://susjos.blogspot.com/2024/05/mandagsselfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att få till sömnen på dagtid när man jobbar natt, det är sannerligen inte enkelt. Men det var en övergående period. När man hade stort byggjobb i området där jag bodde, med ett himla oväsen, åkte jag hem till min pojkvän och sov. Han jobbade nämligen morgon, så sängen var ledig - och redan uppvärmd ...

      Radera
  11. Ettan, tvåan och femman är vi helt överens om:-) Tre kuddar - det måste vara rekord. Korvkudden är ju typisk för Spanien och Frankrike, men jag läser aldrig i sängen...
    Sedan är det kul att du också är en nattuggla, vilket är härligt speciellt så här års. Och ikväll är det "säsongspremiär" för kvälls-balkonghäng för min del. Första varma kvällen i år.
    Kul med sju frågor. Jag ska göra min selfie imorgon, men du är i högsta grad inblandad i dagens inlägg också;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ack nej, långt ifrån rekord. Har en väninna som kör med fem och en som har fyra. De får köpa väldigt många örngott ... Min korvkudde är en liten dunkorv från Ikea, mycket mindre än de franska/spanska varianterna men perfekt under nacken när man läser. När jag släcker lampan hamnar den ofta på golvet.
      Beklagar än en gång att jag förstörde din fina vas ...

      Radera
  12. https://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/2024/05/27/selfie-om-somn/ Jag drömmer mycket men minns drömmarna oftast bara just när jag vaknar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att bli väckt av ett husdjur, det är ju inget att diskutera, bara lyda, det har jag förstått! Och det där med drömmarna - det är kanske lugnast att de skingras när man vaknar?

      Radera
  13. Anonym10:48 em

    Som vanligt roligt och givande att läsa din selfie och som vanligt tänker jag på vad jag skulle svarat. Passar också på att titta in hos en del gamla bloggvänner för att se deras svar. Ser att jag är överens med dig i svar på 1, 2 och 4. Och delvis i en del andra .
    Vad gäller kuddar har jag en hel arsenal, nu oftast 5 men två av dem åker ner på golvet nä jag slumrar in.
    Vad gäller svalt , så sover jag med öppet fönster hela året. /Ditte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öppet fönster har jag inte när det är minusgrader ute, annars är det skönt. Med många kuddar kan man definitivt "boa in sig"! Kul att du inte lämnat oss i bloggvärlden utan tillsyn!

      Radera
  14. https://sainioventil.blogspot.com/2024/05/selfie-ledig-dag.html?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj om 8-9 tim sömn är för lite, hur ska då tiden räcka till? Fast det gör den ju inte ändå ... Bra att du har tillgång till fläkt, det är verkligen av nöden om det blir värmebölja.

      Radera
  15. Sådär ja ... nu finns även mina svar på pränt ... https://ankisbildblogg.wordpress.com/2024/05/28/selfie-om-somn/

    SvaraRadera
    Svar
    1. När månen vandrar på fästet blå ... sjöng min mormor, men sov hon sämre då? Inte en aning. Du verkar klara dig med relativt lite sömn, så praktiskt!

      Radera
  16. Jag hör också till tre-kuddar-klubben :)
    Och hade tid att svara denna vecka. Kul med andras svar också :)
    https://debutsky.com/2024/05/28/fragor-om-somn/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tog dig tiden, det går väl ändå ganska fort med en SELFIE - man bestämmer ju själv hur kortfattad/mångordig man vill vara! Hoppas din kommande natt blir god (men först lite sommarväder!)

      Radera
  17. En dag sen, men nu är jag med!
    https://ingrids.home.blog/2024/05/28/50-min-i-visby-och-en-selfie-om-somn/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får fixa sin SELFIE vilken dag som helst! Och en kudde UNDER huvudet när man sover, absolut - de andra bullar man upp sig med för att pyssla med bok eller annat!

      Radera
  18. Nu ligger även min Selfie uppe:-)
    https://bp-computerart.blogspot.com/2024/05/selfie-om-somn.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får för mig att om jag drömmer något mysigt försvinner den drömmen fortare än en mindre trevlig ... visst är det skönt att man får göra som vi: sent i säng, sen till frukost!

      Radera
  19. sömn är en gåva som inte alla får njuta av. Och vissa klarar sig med 5-6 timmar och andra, som du o jag, vill ha 9-10 timmars törnrosasömn. Men de allra flesta verkar vilja ha svalt i sovrummet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har upplevt en del tropiska nätter i primitiva utrymmen, utan a/c. Det är inte roligt. De nätterna blir korta. Och svettiga.

      Radera
  20. Kul frågor. https://janeriksundh.wordpress.com/2024/05/28/tisdag-den-28-maj/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du nappar! Klockan har hunnit bli mycket, önskar dig en riktigt god natt! :-D

      Radera
  21. Jag glömde en KUDDE, kanske kan den vara till glädje för någon. Jag har två kuddar bakom huvudet när jag läser och en kudde när jag sover. Sedan har jag en hjärtformad kudde högt upp mellan benen. Innan jag skaffade denna var ryggen oftast stel och värkte lite när jag vaknade. Jag läste att om man ligger på sidan blir höften inte rak utan blir belastad. Kudden hjälpte mig, jag har aldrig ont i ryggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Suveränt bra! Kan säkert vara ett användningsbart tips för fler.

      Radera
  22. Mina svar om sömn: https://kraka.moah.se/2024/05/29/selfie-somn/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du sov gott i natt utan att frysa trots att du blev uppskuren och hopsydd i munnen - jag gjorde en liknande operation för ett par år sen och överlevde bevisligen ... :-D

      Radera
  23. https://rosorochruiner.blogspot.com/2024/05/somn.html

    Nu kommer den här tiden som är jobbig när det kommer till sömn, med varmt sovrum... puh!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skaffa fläkt, det hjälper! Men om värmeböljan blir lång tar de slut i butikerna, så vänta inte för länge!

      Radera
    2. Tack! Jo, fläktar har jag, utan dem funkar det inte!

      Radera
  24. Anonym5:49 em

    www.ordodlaren.wordpress.com publicerade sitt bidrag för en stund sedan, finsk tid 18.45...

    SvaraRadera