söndag, maj 19, 2024

SELFIE om konst

Varje måndag när jag publicerar min SELFIE tänker jag att nu är nog detta den sista. Likväl kommer jag på ett nytt tema, gång efter gång ... hur/när ska detta sluta? Vi får se. Förra veckan fick ni för ovanlighetens skull se en bild från mig, på vår "kökstavla". Vilket fick mig att tänka på att konst är ett utmärkt tema som jag visserligen ibland bloggar om (klicka på min etikett "konst"), men också ett ämne värt uppmärksamhet från många fler. För visst finns det väl ett gäng konstvänner där ute? Och "verket" behöver inte alls sitta inom glas och ram, fritt fram för all kreativitet!

1. Mitt konstintresse på en skala mellan 1 och 5: Velar lite men bestämmer mig för en 4. Blev intresserad redan i tidiga tonåren.

2. Den förste konstnären jag föll för: schweizaren Paul Klee, hade en av hans bilder på väggen länge. Nu googlar jag och upptäcker att den målades 1922 och heter "Senecio" eller "Huvudet på en man på väg att bli senil". Oj då! Kan undra vart den tavlan tog vägen? Bortglömd låter ju som ett dåligt skämt i sammanhanget ...

3. På mina väggar finns: en salig blandning av litografier, affischer, oljor, akvareller, textila verk, foton, till och med en applikation i skinn. Lite glas också. Många är inköpta som souvenirer från resor. Några är skapade av vänner, några är presenter, något har jag själv gjort och båda barnen har verk som sitter uppe året om – eftersom de är så fina! Inser att expertisen förmodligen inte skulle anse att de håller tillräcklig "verkshöjd" men det spelar ingen roll. Avskyr för övrigt uttrycket, låter enbart snobbigt och nedlåtande. Dessutom har jag fina brickor på köksbänken, byter ofta: en egen liten konstutställning!

4. Den sortens konst tycker jag får för lite uppmärksamhet: Allt som görs i textil tenderar att glömmas bort, vilket är djupt orättvist. Handarbete är underskattat rent generellt, även när det handlar om trä och metall.

5. Den senaste konstutställningen jag varit på: Design i spåren av Bruno Mathsson på Sven-Harrys, dessförinnan Liljevalchs Vårsalong. 

6. Hur viktigt är det ekonomiska värdet av konst tycker du? Bortser helt från det. Det är hjärtat och kanske också magen som väljer, oavsett pris (det finns förstås en gräns uppåt ...). Det går utmärkt att njuta av en affisch. För att inte tala om Sonens träd, en bild tecknad i blyerts. Den är ju inte stöldbegärlig heller!

Förra veckan vistades vi i köksregionen, bland matos, slamrande slevar och elvispsurr ... Vi fick kika in i detta hemmets centrala rum hos MrsCalloway, Hannele, GerdMargaretha, Anki, Liten herre, DebutskyBPKrakaHannaNettanFemfemman, Åke, IngridPaulaSusjosProfessorDeutsch, Anna i Portugal,

Är det bara jag som blev lite förvånad av att inte en enda av alla som bloggade om sitt kök nämnde en köks-tv? Vi har aldrig haft någon, men jag trodde det var vanligt hos andra! Sedan blev åtminstone jag påmind om prylar som är tämligen bortglömda fast bra, som äggskäraren exempelvis! Dessutom står det numera klart att diverse köksmaskiner står och samlar damm i fler kök än mitt ... minsann om jag inte har en avokadoskärare också ... tror inte den använts: present.

Copyright Klimakteriehäxan

32 kommentarer:

  1. Spännande svar på dina frågor! Och här kommer jag:
    https://gerd-geddfish.blogspot.com/2024/05/selfie-om-konst.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. En vacker dag kanske vi krockar hos Lars Lerin! Och visst är det precis som du säger: det är att man gillar något som betyder något, inte nåt diffust pris som nån satt.

      Radera
  2. du kommer säkert på nya ämnen! det är kul. inga TV - apparater i köket! äggskäraren är en bra sak.
    http://mrscalloway.blogspot.com/2024/05/selfie-v-21-2024-om-koonst.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du är på min linje när det gäller textilier. Jag faller nästan i gråt när jag ser hur man exvis på Myrorna säljer en STOR broderad tavla för en femtilapp. Jag tänker på all möda, all kärlek som lagts ner i stygnen och mitt hjärta blöder!

      Radera
    2. och alla fina lakan med virkade spetsar och vackra engelska broderier. och fina, stora kaffedukar med underbara broderier. jag klarar det inte! jag köper dem alla!

      Radera
    3. Men vad gör du med dem sen då???? Jag har alldeles för många fina dukar redan! Och nästa generation är helt ointresserad.

      Radera
  3. Anonym12:59 em

    ,-)) nej ingen Tv i vårt kök, visste inte ens att det var vanligt. Nu är jag klar med nya selfien!
    http://litenherre.blogspot.com
    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du är din egen konstnär! Bra satsat, att dessutom din man är med på noterna är ju jättebra (det kunde lätt bli lite knepigt annars ...)

      Radera
  4. konstigt med konst:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/05/konst-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påfåglar är förvisso en helt egen konstart!

      Radera
  5. Klee hör till en av mina favoriter, men han kom inte med i dag.
    Mina konstpreferenser finns nu att beskåda på bastmattan
    https://bastmattan.blogspot.com/?m=0
    Margaretha
    0

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog tappat Klee vid det här laget?! Uppväxt i Rackstadgruppens närområde var det gott om konstutövare omkring en, några var riktigt bra. Kanske mitt intresse började där.

      Radera
    2. Anonym5:06 em

      Och där är Björn Ahlgrensson en favorit.
      Margaretha

      Radera
    3. Absolut! Rackstadmuseet har i sin "fasta" samling flera av hans härliga bilder.

      Radera
  6. Mina svar kommer i morgon...nu måste jag ladda för nattjobb!

    SvaraRadera
  7. Hahaha! Börjar bakifrån. Vi hade en köks-tv förut, när min man fortfarande levde och vi ville kolla på olika serier/sport. Men nu räcker det gott och väl med en tv i vardagsrummet.
    Du har betydligt mera varierad konst på väggarna än jag, men jag älskar varje konstverk stort som litet - och då tänker jag på storleken, inte värdet.
    Ordet "verkshöjd" fick jag googla. Aldrig hört förut.
    Handarbete och broderier är inte min grej. Tycker kanske att de är roliga att titta på en kort stund, men sedan anser jag bara att de är dammsamlare.
    Här ligger min Selfie:
    https://bp-computerart.blogspot.com/2024/05/glad-mandag-med-selfie-om-konst.html

    PS. Du kommer nog säkert på många fler Selfie-ord. Eller så ber du dina läsare att leverera några. hahaha:-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än en gång är vi väldigt överens. Intressant att du påpekar det bristande engagemanget för offentlig konst, helt sant!

      Radera
  8. Bor mitt i glasriket så... Ja här kommer mina svar
    https://sainioventil.blogspot.com/2024/05/selfie_20.html?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å så gärna jag skulle ta en tur till Småland och titta på glas ... senast jag var i ett glasbruk och tittade på urskickliga glasblåsare var på Hadeland i Norge. Att blåsa glas är verkligen en svår konst.

      Radera
  9. Anonym9:07 em

    http://femfemman.blogspot.com/?m=1 Publicerar min selfie i morgon.
    Här finns det inte mycket av värde på väggarna. Men en hel del av värde gör mej.
    Köks-tv har jag aldrig haft. TV är på ovanvåningen. Gott att slippa ha den på för jämnan. //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det man känner för grejerna som är det enda värde som kan räknas, anser jag.

      Radera
  10. https://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/2024/05/20/selfie-om-konst/
    Sara uttalar sig om sånt hon inte vet något om..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om konst behöver man kanske inte "veta" så himla mycket - det räcker väl rätt långt med att "känna"? Tror du har det du gillar att titta på, det är så det ska vara menar jag.

      Radera
  11. Nej, här finns det ingen tv i köket och jag känner ingen som har det heller, förutom mina släktingar på Sicilien, där står ständigt en tv påslagen i köket.
    https://ingrids.home.blog/2024/05/20/glad-mandag-o-en-selfie-om-konst/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att läsa dina svar! Visst är det "ögats njutning" som är det avgörande kriteriet! Ha en fin fortsättning på veckan!

      Radera
  12. Här kommer till sist mitt inlägg i veckans konst-selfie!
    https://susjos.blogspot.com/2024/05/veckans-selfie-om-konst.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj du har t o m en konstnär i familjen! Nu blev jag påmind om att jag faktiskt har en liten tavla min farfar målat, men tror inte den hänger uppe just nu ...

      Radera
  13. Här kommer mina svar:
    https://kraka.moah.se/2024/05/22/selfie-konst/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att läsa dina svar, vi är rätt så överens!

      Radera
  14. Anonym11:13 em

    Hej! Jag, OrdOdlaren, har hittat på att då och då delta i dina veckoutmaningar. Skrev precis om konst. Deltog förra veckan ocskå. Är dålig på datatekniska finesser, därför gör jag så här... www.ordodlaren.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och välkommen! Roligt att du hoppat på, kul att läsa dina svar.

      Radera