fredag, maj 17, 2024

Vi har i alla fall tur med vädret!

Norrmännen har i alla fall tur med vädret, ingen kan säga något annat när den 17 maj ser ut som den gör i dag, och att döma av väderkartorna är det lika somrigt och fint i Oslo som i Sverige. Och pratar man inte om vädret så pratar man i dessa dagar om Taylor Swift, artisten som tjänar mest pengar av alla och som gästar Stockholm i tre dagar. Därmed drar hon in ett rejält gäng miljoner i form av hotellnätter etc för massor med fans som kommer från alla håll, t o m från Swifts hemland USA. Det visar sig att Elisa Matilda är en "swiftie" men innan hon klämmer sig in på Friends arena tillsammans med ungefär 150 000 andra har hon gett oss fem fredagsfrågor som vi tar emot med öppna armar innan det är dags att greppa solstolen igen och ta plats mitt i allt det nygröna:

  1. Vad har du gjort ute i solen den här veckan? Suttit och läst.
  2. Vad njuter du mest av i vårsommarvädret? Solen, värmen, fågelsången, växtligheten.
  3. Vad är din favoritsyssla utomhus den här tiden? Att sitta och läsa i perfekt väder. Växlar gärna över till en pratstund med en trevlig människa.
  4. Vad ser du mest fram emot att sommaren är på väg? Snart dags att hoppa i sjön!
  5. Hur ser din helg ut? Stillsam, så vitt jag vet. Pingst tappade sin annandag och då försvann helgen på något vis!

20 kommentarer:

  1. och alla nöjda norrmän som åkt till Stockholm för att lyssna på Taylor Swift!
    Jag har ätit frukost på altanen och glatt mig åt alla fåglar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste erkänna att jag inte vet hur Taylor låter. Men fåglalåten älskar jag!

      Radera
  2. elisamatilda ger oss Fem en fredag. mitt lilla barnbarn är en swiftie, men han är för ung för att komma in. uteliv prioriteras medan vädret är vackert. på söndag ska det bli regn här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst måste man passa på, vet ju aldrig hur länge det varar! (det resonemanget kanske kan överföras på/till Taylor S?)

      Radera
  3. Tack för dagens selfie-uppgift. Det var nästan lite svårt att inte ta dina svar rakt av.
    https://ingrids.home.blog/2024/05/17/selfie-om-vadret-o-fitbit/
    Ha en fin helg!
    /Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj i dag var det inte jag som delade ut frågorna utan Elisa Matilda! Ny SELFIE kommer på måndag!

      Radera
    2. Det är bara att göra om och göra rätt!!

      Radera
  4. Håller med om att förlusten av Annandag pingst förstörde helgen. Dessutom tycker jag att firandet av Svenska flaggans dag under skolåren hade sin plats. Det var högtidligt att samlas på morgonen runt flaggstången och sjunga.
    Önskar dig en fin veckohelg, för det är ju som vilken weekend som helst utan annandag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att begreppet "pingstbrud" också är helt obsolet vid det här laget??? Fast det går förstås att gifta sig när som helst. Hoppas vi får en fin helg både du och jag!

      Radera
  5. Visst är det skönt att sitta med en god bok å bara ha fågelsång omkring ....alltså inga duvor skator måsar å andra åböken
    Ha en skön fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska vara koltrasten som sjunger för mig! De andra får väl finnas, men de har inget att erbjuda jämförelsevis. Snart kommer dock mitt hatobjekt kanadagåsen knallande med en massa nykläckta ungar ... jättesöta som små men vidriga som vuxna.

      Radera
  6. Gillar Taylor Swift men hade inte velat trängas i Stockholm den här helgen. Maj har verkligen levererat härligt väder. Underbart ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag ser bilderna inifrån Friends känner jag lätt panik.Har aldrig varit i en så stor publik. Skulle aldrig palla att stå en hel konsert heller. Så jag får klara mig ändå, vi nöjer oss med vädret!"!!

      Radera
  7. En helt underbar somrig bild med en av mina favoblommor - mastrosen.
    Läste Anna-Lenas (Femfemman) blogg idag och hon har klarat av badpremiären i svinkallt vatten i Halmstad. Burr, burr. Vad är det för fel på mig eller kanske på er som är äkta vikingar;-)
    Bloggkompisen Steve fyller år idag. En av få födelsedagar jag kommer ihåg - syttende mai, det kommer till och med jag ihåg;-)
    Annars är vi helt överens vad gäller dina svar:-)

    PS. Första gången jag hört talas om Taylor Swift var för bara några månader sedan och det var i samband med en NFL-spelare som är hennes pojkvän - oooops, jag vet;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och varför känner jag till Taylor S? Jo för att hon förekom i ett korsord för flera år sen och då blev jag tvungen att googla ...
      Tveksam till premiärdopp i dag, lovar inget.

      Radera
  8. Visst går vi en underbar årstid till mötes! Jag bor ju vägg i vägg med Friends Arena och var väldigt rädd för att lilla familjen med barnbarnen inte skulle få tag i någon parkering här på vår gata igår, men som tur var de tidiga, så det löste sig. Vi såg lite glittriga personer på kvällen som kom från Friends, hoppas showen var bra...och det blir väl två till i helgen!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ingen "swiftie" men vilken grej!!!!! Lyckades du höra nåt ut genom väggarna?

      Radera
  9. Bada i insjö har jag inte gjort sedan vi hade egen båt i Helgasjön och det är väldigt många år sedan. Jag är nog en redig badkruka. Havet och saltvatten ska det vara och minst 25 grader varmt.
    Min favoritsysselsättning skiljer sig lite från din, jag vill ut och cykla runt våra sjöar inne i Växjö, Växjösjön ett par varv och sedan Trummen, det blir 12 km och förhoppningsvis hittar jag något vackert motiv att fotografera.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En cykeltur kan ju vara hur fin som helst - men sedan min blev stulen (låst, stod i ett låst cykelrum!) har det inte blivit något cyklat alls.

      Radera