onsdag, maj 08, 2024

När blomstertiden kommer

Den blomstertid nu kommer, med lust och fägring stor
Du nalkas ljuva sommar då gräs och gröda gror
Med blid och livlig värma till allt som varit dött 
sig solen strålar närma och allt blir återfött! 
Så står det i den gamla psalmen, en perfekt skildring av det som håller på att hända i vår natur just nu. 

Det här har nog blivit sommarpsalmen framför alla andra.  

Den har daterats till 1694 och textförfattare är enligt traditionen Israel Kolmodin, men nyare forskning ifrågasätter det. Texten har hur som helst bearbetats flera gånger. Vem som komponerat melodin vet man inte, men den kan stamma ända från 1500-talet! 

"Den blomstertid ..." sjungs på skolavslutningen av finklädda ungar med sommarlov i blick, och orden präntas in i våra hjärnor för evigt. Men på senare år har den här psalmen utmanats som favorit av "Idas sommarvisa" med text av Astrid Lindgren och tonsatt av Georg Riedel, en ljuvlig visa som spritter av livsglädje! 

Där har ni två svar på Veckans kulturfråga från Enligt O: Vilka blomkopplade kulturella verk tycker du extra mycket om?  Här får jag alltså chansen att kombinera två favoritämnen: böcker och blommor! I bokhyllan har jag Karin Berglunds jättefina bok "Jag tänker på Linné  Han som såg allt" som dessutom har en vacker tulpan på omslaget. Intressant läsning

"Lila hibiskus" (Purple Hibiscus) är en roman skriven av den fantastiska Chimamanda Ngozi Adichie från Nigeria. En omtumlande familjeskildring som är både gripande och otäck. Och, jag upprepar mig gärna, hon ska ha Nobelpriset i litteratur en dag!

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Karin Berglunds böcker är underbara, har några i min trädgårdsbokhylla 🌷lyssnat på henne i Göteborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer, fast jag har inga fler av hennes böcker men hon skrev i DN om trädgård etc i många år.

      Radera
  2. Vad gäller ditt val av böcker så är jag så där "obildad" igen. Däremot gillar jag sommarpsalmen. Den är så fin både vad gäller text och musik. Det enda som är fel här är att det regnar ute och att det är tre grader. Så pdalmen känns aningen "malplacerad";-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har jag full förståelse för ...

      Radera
  3. för mig är och förblir den ultimata sommarpsalmen den som heter just Sommarpsalm och som börjar med En vänlig grönskas rika dräkt. men visst hör Den blomstertid nu kommer samman med skolavslutningar och syrener och konvaljer. Karin Berglunds bok är jättefin. 4° var det när jag kom till Sthlm idag i mina sommarbyxor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, "En vänlig grönska" är också jättefin. Rolig blev den vid ett tillfälle när nån som inte var så psalmvan sjöng "grönsak" i stället för "grönska" ... Ack ja, jag har fortfarande kvar tjockaste dunjackan, NÄR ska den ner i källaren???

      Radera