tisdag, maj 28, 2024

När OCH kommer emellan

Ett "och" i boktiteln ska det finnas när man presenterar tisdagstrion denna vecka, så har Ugglan bestämt. Jag skulle kunna göra det väldig lätt för mig och bara nämna Karin Alfredssons trilogi "Vajlett och Rut", "Roger och Rebecka" och "Valentin och Ketty". Första boken är bäst, jag tror att det rent av är Karins allra bästa hittills! Och vid det här laget har hon hunnit skriva många, hon är obegripligt produktiv.

De två första romanerna har arbetats ihop till teaterversionen "Vajlett och Rut" som turnerar landet runt just nu. Se den om du får chansen, det är riktigt bra! Fyndiga scenlösningar, bra skådespelare, uppfinningsrik regi och en härlig upplevelse totalt sett, vare sig du läst böckerna innan eller ej.

Men jag kostar på mig (och er) två titlar till: "Baltasar och Blimunda" (Memorial do convento) av den portugisiske Nobelpristagaren José Saramago. En kärlekshistoria från 1700-talet mot bakgrund av häxprocesser och annat elände. Lägger till en deckarklassiker: "Oskuld och arsenik" (Strong Poison) av Dorothy Sayers. Hyfsat originell intrig, faktiskt!

Fyra kvinnor spelar samtliga roller i teaterversionen av "Vajlett och Rut", i
regi av Karin Enberg. Foto Riksteatern
Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. jag har missat José Saramago, får ta itu med det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är bra. Fast kanske inte direkt lättläst.

      Radera
  2. har inte läst någon av dina mer än möjligen Sayers för en liten evighet sedan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är väl ganska daterad, så att säga ... Jag råkade ramla över den som hörbok.

      Radera
  3. Bra att jag har sparat mitt Selfie-bidrag till idag, då jag står som ett levande frågetecken angående dagens inlägg hos dig;-)
    Kul förresten att det är fler som väljer att lägga upp sina selfies på tisdagar. Då lever temat ju två dagar var je vecka. Bra där:
    https://bp-computerart.blogspot.com/2024/05/selfie-om-somn.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget hindrar att man lägger upp en SELFIE när det bäst passar - man har hela veckan på sig, har jag försökt basunera ut (kanske inte lyckats med det alltså?)
      Dorothy Sayers borde väl ingå i ditt rika deckarsortiment, tänkte jag. Men det gör hon tydligen inte?

      Radera
  4. Oskuld och arsenik har jag läst. Saramago bok blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du ska ge Vajlett & Rut en chans också!

      Radera
  5. Svar
    1. Önskar dig trevliga lässtunder!

      Radera
  6. Jag har läst första delen av Karin Alfredsson trilogi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men fortsatte inte? Del två är inte lika bra, trean är starkare igen.

      Radera
  7. Anonym8:24 em

    Vajlett och Rut Vill jag läsa, skriver upp / Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag du gör rätt i. Du hamnar mitt i Västerbotten på 40- eller kanske 50-tal.

      Radera
  8. Jag har inte läst Karin Alfredssons trilogi. Än. Men jag var och lyssnade på henne när hon pratade om den 🙂

    SvaraRadera