söndag, maj 05, 2024

En isfri skyltsöndag

Full aktivitet när båtägarna ska få i sina flytetyg i Årstavikens vatten. Flanörer får
ta en omväg. Ingen släpps förbi skylten.

Årets första sommarlördag inföll i går, och det är den jag har att tacka för att det finns bilder till min Skyltsöndag i dag. Kanske kan den sägas ha ett tema: isfritt! Botanisera er fram till andra skyltbloggare genom att kolla högerspalten hos BP!

Naturligtvis blev det bad. Ni ser ju på bilden att en människa är nere i sjön! Men
på förfrågan fick jag veta vad jag redan anade: det var svinkallt i vattnet!
Så jag stannade på land.



In mellan koloniträdgårdarna kan man vandra. Och nej, vägen behöver faktiskt
inte sandas. I alla fall inte just nu.


Slår fast det en gång till: det är inte halt. Isdubbar behövs inte. Men det är klart, har
man otur kan man ramla ändå ... Är glad att jag hållit mig på benen. Hittills.               
Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. och 24 juni börjar hösten!

    SvaraRadera
  2. LillaSyster3:10 em

    Nu lämna vi is och kyla bakom oss. Härligt att du visar upp årets första dopp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast numera är ju folk så tokiga att de hppar i sjön även på vintern. Mitt eget premiärdopp låter nog vänta på sig nån vecka eller så.

      Radera
  3. Som alltid är Hanneles iakttagelse klockren, men väldigt deprimerande;-)
    Förstår inte hur man kan hoppa in i så iskallt vatten. Åt andra sidan finns det ju många vinterbadare i Årstaviken. Och de håller väl på året om...
    Bra jobbat med ett isfritt Söder och irl skyltar. Tusen tack för dem och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samtidigt brukar Hannele vara den första som anmärker på och protesterar mot de första hösttecknen man noterar och visar upp på bloggen ... men om byte förnöjer. Dock känner jag inte till någon enda människa i detta land som skulle vilja hävda på allvar att 25 juni är höstens första dag!

      Radera
    2. känner inte någon som påstår att det är sommar 5:e maj

      Radera
    3. Om solen skiner och termometern visar +24 tvekar jag inte att kalla det en sommardag, den må infalla i oktober, februari eller maj.

      Radera
  4. Njuter av dina sommarbilder och hade också avstått bad så tidigt på säsongen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glad att jag fick med en baderska på bilden hur som helst - det gällde att vara snabb, för ingen stannade länge i vattnet ... Mycket trevliga på torra land, i allt det nyugröna och fina!

      Radera
  5. Isfritt det var smart, men det förändras på onsdag, då vankas det snö. I alla fall här. I morse hade hag frost och minus en på mina breddgrader. men två bad har tages på mina breddgrader av barn. Här bor det inga duvungar :) Låt dina skyltar stå några veckor till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror skyltarna står året runt faktiskt, och det kan ju verka vettigt om man betänker hur snösmockorna drabbar oss nu för tiden!

      Radera
  6. Du fångade den här årstiden perfekt med dina skyltar, lite så där halvvårigt, eller nåt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solen fick det att kännas som sommar, men naturligtvis kommer bakslag - båtfolket har i alla fall fullt sjå!

      Radera
  7. Galna stockholmare som hoppar i spat , dock inte helt oväntat. Här i Falun har inte en enda båt blivit sjösatt ännu, kanske lika bra för nu slutade visst sommaren precis när den börjat, nåväl, jag hoppas den behagar återkomma så vi slipper både sanda eller skotta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Nu får det vara färdigskottat och slutsandat för ett bra tag framöver! (apropå tokiga stockholmare som vinterbadar - min kompis i Falun gör det också ...)

      Radera