söndag, maj 26, 2024

Skyltsöndag (på Mors dag)

Denna Skyltsöndag sammanfaller med Mors dag, en dag som många firar i familjens trygga sköte. Därför skyltar jag med en riktigt fin familj, om än tämligen olik min egen. Det är ett konstverk i papper av Clara von Zweigbergk, utfört i den japanska pappersvikningskonsten origami. Familjen fanns på en utställning på Sven-Harrys konstmuseum för en tid sedan.

Stuart Mayes har gjort konst av slipsar
i femton år!
Blir det några presenter till Mor? Till Far brukade det ofta bli en slips, fast den s k strypsnaran verkar inte stå så högt i kurs längre. Men även kvinnor syns ibland bära slips, så den som vill vara originell kanske slår till ändå? Resultatet, om slipsköpen blir många, skulle kunna bli ett konstverk, som det ni ser på fotot till höger. Fanns med på Liljevalchs vårsalong.

Annars är en bok möjligen den allra bästa presenten! Kanske en bok med vackra bilder att bara bläddra i, om mamma inte är av den läsande sorten. Hur som helst tycker jag att gatuprataren som den anrika bokhandeln Hedengrens ställer ut är riktigt fin.

Om det inte blir en slips skulle jag varmt rekommendera något i blomväg, även om det växer för fullt runt omkring oss just nu. Se bara hur fina syrenerna är! De hann nästan ikapp häggen i år!

Just syrener brukar vara svåra att förvandla från utomhusprakt till snittblommor, men det finns ett knep: sätt dem i vatten så snabbt som möjligt. Och vattnet ska vara KOKHETT!

Medger glatt att detta blev en lite konstig "skyltsamling" men man tager vad man haver ... andra bloggare har förmodligen lyckats bättre, kolla  Angelgirl, AnkiByblixtraCarita ChristianKajsaLisa LillaSyster, Paula, PettasSusjosStefan,Tony, Åke. Och så BP förstås, skyltsöndagens adoptivmamma.

Supersnygga ute, svåra att klara inne.

Mors dag firas enligt Googles doodle. Tilltalar förstås mig som är stor vän av textila handarbeten - för visst ser den broderad ut? Vilket den naturligtvis inte är ... ska nog
snarare se ut som en barnteckning, en sån vi fick göra till Mors dag när jag gick i skolan.

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. LillaSyster6:02 em

    Phu vilket jobb att vika pappret - men läckert är det. Själv kan jag väl vika en loppa och ett pappersflygplan. Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där vikningsjobbet kräver nog en hel del träning tror jag!

      Radera
  2. Origami-skyltfönstret gillar jag skarpt. Att kalla slipssamlingen för konst är att ta i, men fler av dessa "högar" som fantasi-ljuddämpning funkar absolut.
    Gamla, hederliga Hedengrens vid Stureplan älskar jag. Där finns i princip allt, otroligt väl sorterad bokhandel.
    Doodlen till Mors dag var riktigt söt. Tyckte också att den såg ut som ett broderi.
    Åsså kan jag tala om för dig att jag följe faktiskt ditt råd att plocka (knycka) syrener och ställa dom i kokhet vatten. Resultat: min ursnygga glasvas sprack och gick i tre bitar, samtidigt som jag skar mig på en glasflisa. Nu står blommorna i en mindre fin vas och vissnar troligen senast i övermorgon... Bildbevis kommer imorgon;-)

    Tusen tack för alla fina skyltar och länkarna:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men ÅÅÅ så tråkigt med din vas - skulle jag ha påpekat att den risken fanns ....? Tänkte inte på det. Hemskt ledsen!

      Radera
  3. Snyggt skyltat! Ja ,syrener har jag slutat att ta in, men tack för tipset om kokhett vatten!
    Ha en trevlig kväll...jag cyklar mot jobbet!

    SvaraRadera
  4. Gillar pappersfigurerna.
    Kanske klokt att göra konst av slipsar eftersom de kan finnas i drivor i secondhandbutikerna. Har även sett slipsar som gjorts om till "smycken", halsband. Så fint med blommande syren. Här har häggen börja blomma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett hur man gjort mobilfodral av slipsar, blir riktigt bra och när man hänger dem om halsen behöver man kanske inte leta efter mobilen lika ofta????

      Radera
  5. Anonym10:01 em

    Snygg skyltning. Fastnade extra för familjen påSven Harrys. Skulle sett utställningen i origami men missade den tyvärr. Hedengrens besöker jag i princip varje vecka och gillar också deras gatupratare.
    Tack för tipset med syréner . Har alltid noterat att de snabbt vissnar.
    Sista skylten var riktigt läcker. /Ditte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en designutställning jag såg på Sven-Harrys, tror att familjen var enda origami-produkten. Gör nu inte om BP:s misstag och häll hett vatten i glasvas!!!!!!!!

      Radera
  6. Vilket fint konsthantverk av papper. Imponerande...
    Slipsar blir snart vintage, kanske? Taburetter har jag sett som har gjorts av slipsar, snyggt faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En f d kulturminister hade kjol sydd av makens avlagda slipsar kommer jag ihåg. Vi kan kanske hitta fler alternativa användningsområden???

      Radera
  7. På Hedengrens skylt saknade jag "kirjoja"...medan slipsar och origami föll i smaken, kreativt !

    SvaraRadera
  8. Vilket konstverk i origami, själv kan jag knappt vika ett papper rakt.....
    Syrénbilden skulle kunna vara härifrån, vi har precis samma färg (å doft?)...
    En eloge till bokhandeln som lär ut språk!
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera