lördag, november 07, 2009

Citat - om barnaföderskor

"Nu ka man ju tycka att det inte är så värst ofta i livet en kvinna föder barn och att det kanske finns en poäng i att inte tvinga en totalt utmattad, blödande och hormonellt uppochnedvänd kvinna på porten innan hon vill det."

-Hanne Kjöller, ledarskribent i Dagens Nyheter, deltar i debatten om tidig hemgång från BB. Gränsen nedåt är sex timmar, och principen - som antas spara pengar i vården - tillämpas redan på en rad svenska sjukhus, bland annat i Stockholmsområdet.
Man får vara oerhört tacksam över att ha lagt barnafödandet bakom sig. Båda gångerna på "min" tid, 80-talets senare halva, fick jag stanna på Södersjukhuset i fem dagar med mina nyfödda. Det var fantastiskt! Tryggt, lugnt, bra. Minns att andra gången kom en tjej in och födde sitt tredje barn. Hon åkte hem så fort barnafadern hann köra fram barnvagn och bil. Jag fattade ingenting av hur hon tänkte - och det gör jag kanske fortfarande inte, men i hennes fall var det i alla fall självvalt!

4 kommentarer:

  1. En sak som jag tycker: blir det inga komplikationer så är det ju bättre att kvinnan åker hem så fort som möjligt efter förlossningen. Blir ju om inte annat lugnare hemma...

    SvaraRadera
  2. Har sagt det förr och säger det igen. Hade det varit män som födde barn hade såna här beslut aldrig tagits.

    SvaraRadera
  3. just det, 3:e dagen grät alla i salen,
    men vi fick faktiskt stanna fem dagar.

    SvaraRadera
  4. P.S.
    Man gråter och blir deppig av hormoner, nästan garanterat efter 3:e dagen, ifall någon barlös inte visste det..

    SvaraRadera