söndag, november 08, 2009

Familjelycka - och pippi på fåglar 14

Lite familjelycka på Fars Dag kan väl aldrig skada?
Därför får ni nu träffa en liten fågelfamilj som bor på min bokhylla. Faktum är att den minsta familjemedlemmen kom först, för att sedan få ett föräldrapar och ett större syskon –”föräldrarna” är ungefär 30 centimeter höga, och materialet är någon sorts keramik, ursprung okänt.

Det är hur som helst alldeles uppenbart att vi inte här har någon sorts erkända konstföremål som behöver förvaras bakom lås och bom och med extra pålägg på hemförsäkringen. Snarare handlar det om en massproducerad historia, en sådan som väldigt många rynkar på näsan åt. Men så kommer någon, jag till exempel, och gillar prylen utan att lägga någon vikt alls vid ”finhetsgrad” eller upplagans storlek. Någon som har lite pippi på fåglar, helt enkelt.

Nu står de där, mamma, pappa och barn. Kanske inte för evigt, inga garantier lämnas på den punkten. Fast Fars Dag överlever de definitivt, förmodligen inte bara årets utan några till.
Men när de än får respass – om de nu alls får det – kommer jag att ha fått valuta för pengarna. Den första kostade några ynka tior, de andra tre gick på rea för mindre. Och butiken för fågelfynd? ICA Klingan i Grums.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Jag gillar din fågelfamilj. Och jag håller dessutom med - saker behöver inte vara dyra för att vara fina! Tvärt om blir det lite jobbig med de där dyra föremålen - var ska man ställa dem för att de inte ska riskera att gå sönder???

    SvaraRadera
  2. hihi, lite så här också, inte mycket
    som skulle intressera Antikrundan :)
    I trädgården finns en fågelfamilj.

    SvaraRadera
  3. Visst är den trevlig, din fågelfamilj. Det behöver inte vara dyra saker, bara man tycker om dem.

    SvaraRadera
  4. Mycket fåglar är det. Jag undrar hur många du har samlat på dig genom åren. Jag gissar att det återstår många i din samling.

    SvaraRadera
  5. Man bestämmer ju själv vad man gillar. (om man är vuxen och vågar). Detta är ofta en tillgång som man faktiskt kan spara pengar på.... Som man sedan kan skaffa mera fåglar för ;-)
    Jag gillar dina tuppar. Jag tycker att de har en sådan resning.

    SvaraRadera
  6. Det roliga är att jag aldrig ansett att jag samlar på fåglar. Men nu hittar jag fler, hela tiden, överallt! Kanske blir detta en j-ä-t-t-e-l-å-n-g serie? Hur ska ni stå ut???

    SvaraRadera