söndag, november 01, 2009

Pippi på fåglar 11

Det borde heta Svala. Men jag är märkvärdigt övertygad om att det här tyget, som för närvarande är min sovrumsgardin, heter Stava. Det fanns på Ikea en gång för länge sedan, och jag har två varianter: vita fåglar på vit bakgrund, och så de här blå.

Det måste ha varit någon gång på 70-talet som en designer beslöt att föreviga en svensk sommarhimmel på det här viset. Jag har googlat lite men inte hittat fram till en upphovsman eller -kvinna, vilket är synd, för den människan vore värd en honnör om så bara bloggledes.

Mina fågelgardiner satt uppe en period när jag hade min lägenhet uthyrd i andra hand - möblerad - och när jag kom hem igen var mina fina gardiner gulbruna av kedjerökning. En sorgens dag! Men jag körde dem i tvättmaskin i 90 grader, inte en utan flera gånger och se! det en gång vita blev vitt igen!

Visst händer det att jag tar ner dem och byter till något annat i gardinväg. Men varje gång de kommer fram igen blir jag lika förtjust. Det är något fridsamt med de där blå svalorna som tar en flygtur i mitt fönster, även om det är mörkt, kallt och uschligt där utanför.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Anonym12:03 fm

    Har haft liknande gardiner 1980 .Finska. Fans på blå botten och på vit botten . Så glad jag var imina bommulsgardiner. Läser Dig varje dag med stor glädje. Men skriver sällan för min stavning är dålig efter en propp.

    SvaraRadera
  2. Åååååå så fina.
    Vill ha...

    SvaraRadera
  3. Ja visst är de fina!!! Och kanske finns liknande nånstans nu också, vad vet jag! Om du letar, Mian!!!
    Ett särskilt hej och välkommen till "anonym" - jättekul att du hittat hit och trivs! Man måste inte stava rätt, det går alldeles utmärkt att kommentera ändå!

    SvaraRadera
  4. Anonym1:43 em

    Formgivaren heter Annika Malmström Bladini :-D Fanns på Ikea från-79 till -89. Hon ville att de skulle heta Svala men Ikea bestämde Stava.

    SvaraRadera
  5. Tack anonym - det har gått ungefär fem år sen jag la ut detta men ditt svar är precis lika välkommet nu! Kul med ett namn på upphovskvinnan - och kul att hon och jag är överens om namnet, även om Ikea sa stopp!

    SvaraRadera