måndag, november 09, 2009

Bara tjugo år har gått ...

För tjugo år sedan förändrades Tyskland, Europa och världen.
Det var då Muren sprack.
Dagen högtidlighålls på mängder av olika sätt, långt utanför Tysklands gränser och också av väldigt många som knappt kan minnas DDR:s existens.

Själv har jag ännu aldrig varit i Berlin, så jag har inga som helst egna intryck, vare sig med eller utan mur. (Fast jo, visst vill jag åka dit! Vet bara inte när det kan bli av!)
Men det finns ett sätt att göra den här dagen speciell: hyr eller köp en film!
Inte vilken film som helst, förstås.

Jag tänker på ”De andras liv” (Das Leben der Anderen) från 2006, regissören Florian Henckel von Donnersmarks långfilmsdebut, som vann Oscar för bästa utländska film 2007.
Åskådaren förflyttas tillbaka i tiden, till den epok när Stasi, Östtysklands hemliga men uppenbara säkerhetstjänst, kontrollerade allt och alla och då alla metoder var tillåtna.

När filmen, som hyllades allmänt, gick på biograferna skulle jag absolut se den. Till sist hade jag till och med övertalat några grannar att gå med, eftersom jag var så övertygad om att detta var en upplevelse man inte fick missa.
Vi knatade iväg, fulla av förväntan.

Döm om min förvåning när folket på vita duken pratade franska. Titeln var snarlik, men det var förstås en helt annan historia. ”De andras liv” hade mött den svenska biodöden och ganska snabbt plockats bort från repertoaren.
Men den sändes i SVT i lördags, så nu har jag äntligen sett den. Och jag blev verkligen inte besviken.

Så även om du inte hade tänkt anordna stor fest och fyrverkeri och låta champagnen spruta: gör det till en filmkväll och fira tjugoårsdagen av Murens fall i tv-soffan.
Ja, det är faktiskt BARA tjugo år sedan. Så nära oss. Både rent geografiskt och historiskt. Vilket kan vara direkt nyttigt att tänka på ibland.

Copyright Klimakteriehäxan

Läs mer om hur Tyskland firar - i SvD och i DN.
Och "De andras liv" kostar bara 59 kronor att köpa på nätet, om du inte väljer att hyra!

4 kommentarer:

  1. Jag skulle också vilja åka till Berlin, dit jag varit en gång, medan muren fanns kvar. Visserligen var jag bara ett barn men jag minns faktiskt muren och "muséumet" vid Checkpoint Charlie. (Vi hälsade på vänner i Väst-Berlin.)

    I vuxen ålder, speciellt efter murens fall, har jag längtat dit igen. Få se när det blir av.

    SvaraRadera
  2. Anonym1:08 em

    Åååå, jag har heller ldrig varit i Berlin men minns såväl då muren föll. Det var en sådan glädje och gav mig, som då var tonåring, sådant framtidshopp. Fred och frihet, liksom...

    ( Om jag skulle köpa en fredskalla som minne av muren?)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Såg för sent att SVT visade filmen men ska absolut hyra den snart. Väldigt snart.

    SvaraRadera
  4. Och nu kommer Godd Bye Lenin också! SVT1 ikväll tisdag, men i senaste laget ...

    SvaraRadera