tisdag, november 10, 2009

Knoppningstid

Det klankas väldigt mycket på november, tycker jag.
Klagomålen gäller att det är en sådan rysligt grå och trist och usel månad, helt utan ljuspunkter och glädjeämnen.
Fel, säger jag, helt fel!

Hur skulle det till exempel gå för oss novemberbarn om alla gick i ide under årets elfte månad? Jo vi skulle inte blivit ihågkomna ens som födelsedagstårte-och-paket-törstande ungar!
Fars Dag hade mist sin plats i almanackan!
Det eventuellt lite gråtråkiga och blötkalla där ute skulle inte få lägga grunden för en strålande uppfartssträcka till jul!

Och hur kan man blunda för de feta ljuvliga knopparna som kommer att förvandla min hittills rätt trista novemberkaktus till en första klassens skönhet?
Dessutom visar nu den pelargon jag lämnat på balkongen som ett hopplöst fall ny livsvilja: knoppar!

Lägg till detta att jag har blomknopp i sju orkidéer.
Sju. Och dubbelt upp i ett par.
November, det är knoppningstid! Bara att njuta!

Copyright Klimakteriehäxan

Se här lite nyutslagna födelsedagsblommor till några novemberbarn värda att fira: Gustafsson, Sonens flickvän, min kompis I-L, Kulsprutan och vännen C!

12 kommentarer:

  1. Här kan du läsa vad jag tycker:
    http://iwillnevergiveup.blogg.se/2009/august/ett-passande-citat.html
    Så här års tänder jag ljus både hemma och i skolan.

    SvaraRadera
  2. Bah, du försöker bara muntra upp oss. Förstör inte vår enda chans att vara vemodiga. Det tillhör vår nationalkaraktär så vi behöver få utlopp för denna härliga känsla....Det är nu som det stora vemodet rullar in, sedan är vi klara för advent och jul.

    SvaraRadera
  3. Men Lasse - SJU orkidéknoppar?!?! Klart man blir uppiggad!!!

    SvaraRadera
  4. Hehe, nä det skulle du nog inte göra :P

    Tur att inte det var det som var utmaningen ;)

    SvaraRadera
  5. Hehe, nä det skulle du nog inte göra :P

    Tur att inte det var det som var utmaningen ;)

    SvaraRadera
  6. Hehe, nä det skulle du nog inte göra :P

    Tur att inte det var det som var utmaningen ;)

    SvaraRadera
  7. Anonym9:34 em

    Jag väntar på mina knoppar. Brukar alltid få massa fina orkidéer vid den här tiden, men de har blivit lite skadade pga att jag har en katt som bitit i den ;-)

    Novemberkaktus har jag med. Älskar dom så. Och nu blommar den :-) Och min pelagon blommar också...

    Älskar blommor!

    SvaraRadera
  8. Min son fyller år i november. Och min novemberkaktus ser ut som din. Exakt lika både i färg och knoppning. Orchidéerna däremot, de surar... där knoppas inte. Oavsett årstid.

    Och ute är det bara kallt och grått.

    SvaraRadera
  9. Jättefin färg på novemberkaktusen. Mina är så sena att jag kallar alla för julkaktusar (de brukar slå ut i början av december om de inte har stått ute och fått igång knoppanlagen av svala nätter). En har knoppar som har kommit så långt att den blir novemberkaktus i år, den är julröd så det är ju synd att den inte väntar till senare.

    Jag hade en juvelorkidé förr som alltid blommade i november men just nu har jag hoyor (porslinsblommor) som blommar med gröna, röda, vita och gula blommor, inte dumt det heller!

    SvaraRadera
  10. Anonym3:43 em

    Sen kan man ju - litet frivolt kanske men ändå - också sända en tacksam tanke till våra passionerade föräldrar som förmodligen hade det ganska mysigt ihop i mitten av
    februari :)

    Kulsprutan
    (som är stolt och glad över att nämnas i gänget av några av dom som du anser värda att grattas i november enl. din blogg!)

    SvaraRadera
  11. Anonym2:44 em

    å gröna knoppar :o)

    SvaraRadera