lördag, november 07, 2009

Galoschväder till Fars Dag

”Mors, mors, din gamla galosch!” ropar någon i en urgammal film eller en väldigt ålderstigen barnbok, men allt så länge sedan att jag absolut inte kan härleda det. Fast möjligen är det dags att återuppliva uttrycket.

Känner ni någon som har och använder galoscher? Jag gör det inte, men när jag var barn minns jag att någon vithårig farbror krängde på och av sig sådana där fula gummihylsor till skorna på hallgolvet, där de blev liggande och såg lite lätt spökaktiga ut. Idag är jag rent av tveksam till att särskilt många över huvud taget vet vad galoscher är.

Alltså är det läge för en förklaring, huvudsakligen lånad från Wikipedia: "Galosch kommer av franskans galoche och är ett skodon, som används som överdrag över andra skor (framför allt "finare" skor), i syfte att undvika att dessa blir blöta, nedsmutsade eller slitna. Deras användning som både ord och fotbeklädnad är idag begränsad.
Galoscher kan träs över skon eftersom de är låga, elastiska och utan dragkedja."

Att jag nu blivit
påmind om fenomenet beror inte på vädret, vilket man skulle kunna tro, utan på att det är Fars Dag i morgon (för 99e gången!)
För bland annonserna med presenttips till den som förtvivlat försöker variera slipsarna, som annars kan lägga sig som årsringar runt den allt rynkigare pappahalsen, finns nu galoscher som förslag.

De är ljust mörkblå
och ”håller stilen i regn och rusk”, lovas det. Och kostar FUTTIGA 700 kronor. Vilket snabbt får en att inse, att skorna som galoscherna ska skydda förmodligen kostat minst fem och kanske tio gånger så mycket.

Ut, ut, ut och handla! Tänk så glad Far ska bli! Inte.
Fast jag överdrev faktiskt det där med priset, inser jag. Man får en spänn tillbaka på de sju hundralapparna, de moderna galoscherna kostar bara 699 kronor.
Mors, mors, din gamla galosch!

Copyright Klimakteriehäxan

Klicka på etiketten "farsdag" kanske du hittar något enklare presenttips eller så ...

9 kommentarer:

  1. Men såda där galoscher med broddar under, de är jättebra!

    SvaraRadera
  2. Jasså de har kommit på mode igen. Det är klart man minns galoscher. Men inte tror jag de kostade några sjuhundra då....:-)

    Ljust mörkblå? Det är inte så att man kan ge farsan såna där blå plastskydd från vårdcentralen. Blått som blått....:-)

    SvaraRadera
  3. Ja, ljust mörkblå!!! Jag envisas med att det är färgen!
    Men Cicki, att det skulle vara på modet igen håller jag för HELT otroligt!
    Ingela, de där sakerna med broddar, är det inte bara en sorts snara runt foten? Har hört att det är bra i rejäl halka.

    SvaraRadera
  4. Jag känner faktiskt en karl som så sent som för 10 år sen använde galoscher, jag trodde knappt mina ögon, men han vårdade dem ömt.

    När jag var barn ville jag ha bottiner. Minns du dem? Liten klack och dragkedja... men jag vet inte mo det fick plats skor inuti som i galoscherna.

    SvaraRadera
  5. Visst minns jag också galoscher från min barndom. Såg en man (äldre) för endast några år sedan som hade såna.

    Det var på Dramaten och den gamle mannen krängde av sig dem mycket elegant i garderoben. :-)

    Men de var absolut inte ljust mörkblå. De hörde nog till de där mörka från kopparpengarnas tid.

    SvaraRadera
  6. Fy så gammal man känner sig, jag kommer ihåg galoscher och bottiner, men sedan fanns det väl även pampusher, vad det nu var för något. Jag har dock aldrig haft någon av dessa praktiska fotbeklädnader, och om jag får det av något barn i morgon kommer jag att slå dom. Nej förresten, dom är starkare än mig nu för tiden, men jag morrar åt dom.
    PS. Vad jag minns så hade man skor i bottinerna också.

    SvaraRadera
  7. Vi låter wikipedia reda ut begreppen åt oss:

    "Galosch, bottin och pampusch är namn på närbesläktade skodon, som utnyttas som skoöverdrag över andra skor (framför allt "finare" skor), i syfte att undvika att dessa blir blöta, nedsmutsade eller slitna. Deras användning som både ord och fotbeklädnad är idag begränsad.

    Galoscher var den variant som herrar oftast använde, låga, elastiska och utan dragkedja, som bara träddes över skon.

    Bottiner var den variant som damer oftast använde, även om det också fanns herrbottiner, som var högre för att täcka hela skorna ända upp till eller över vristen. De var också, till skillnad från galoscherna, knäppbara, med antingen blixtlås, knappar eller snörning.

    En något "damigare" variant av bottiner, ofta med pälsbräm, kallades ofta också för pampuscher."

    SvaraRadera
  8. De är jättebra. Förr i tiden behövdes aldrig sånt där i mina trakter, när det blev vinter så var det vinter och kyla, och då är halka inget problem. Nu för tiden kan det vara en lång period både på hösten och våren när det är nära noll och väldigt halt.

    De finns att köpa i sportaffärer, utebutiker för klättring, fiske och liknande, och hos hjälpmedelsfirmor. Här t.ex. http://www.safetystore.se/store/?pid=387

    Jag hittade också en uppsats från Luleå tekniska högskola om halkskydd. Jag vet inte riktigt om den är på skämt eller på riktigt, men det är nog den senare. http://epubl.luth.se/1402-1536/2008/28/LTU-TR-0828-SE.pdf

    SvaraRadera