söndag, november 29, 2009

Första advent - och pippi på fåglar 22

Första advent.
Ljusen tänds i allt större antal och i allt snabbare takt. Vi behöver de där fladdrande, levande lågorna för att stå ut med mörkret därute, novemberslabbet blir inte så värst mycket roligare av att gå över i decemberdis.

Här hemma har adventssakerna inte tagit sig upp ur källaren än. Det har helt enkelt inte hunnits med. Något har hanteringen för all del också komplicerats av att jag i egen hög person lyckades ha bort nycklarna till förrådet, men jag har inte bara erkänt, jag har också letat upp dem igen, så nu finns egentligen inga hinder kvar.

Detta är också den tid på året när bostadsbränderna är fler och ibland får rent katastrofala följder. Hörde en missionerande brandman i radion i dag, som ville att den första söndagen i advent skulle få heta "Brandvarnarnas dag": ett datum när alla batterier i alla brandvarnare skulle kollas, kanske bytas ut. För det är inte bara stearinljusen som ställer till det, det är långkok på spisen och tomtebloss i granen och pappersprydnader som är mer eldfängda än krut.

Så bra då att jag – som inte kollat brandvarnarna, inte än i alla fall – åtminstone är försedd med ljussläckare. Den här, en näbbig keramikpippi från skärgårdsmarknad i Vaxholm, har ännu inte tagits i bruk, men det kommer naturligtvis att ske.
Bränd är den ju redan …
Och att jag har pippi på fåglar, det betvivlar ingen av mina regelbundna besökare längre.

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Att du minns och kan berätta så mycket om dina fåglar, jag är imponerad.

    SvaraRadera
  2. Anonym11:42 fm

    Jag håller med tidigare besökare - vilket bra minne du har! Och fina fåglar för allehanda bruk.
    Och double entendrekommentarer :o)

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Den var stilig - jag ser fram till att möta resten av dina fåglar!!

    SvaraRadera
  4. Ja, det var en näbbig liten sak, kanske lik sin matte...
    Vilken suveränt bra idé den där brandmannen hade, en brandvarnarens dag när man sätter nya batterier i brandvarnarna antingen det behövs eller ej, den tänker jag införa på egen hand, då slipper man dessutom vakna av det där korta pipet som alltid inträffar mitt i natten när batteriet är slut.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Hej alla - ja mitt minne är lite konstigt, jag kan komma ihåg massor av oväsentligheter som exvis var jag plockat upp mina fåglar (som jag alltså aldrig medvetet samlat på) medan jag kan förtränga viktiga saker som verkligen borde kommas ihåg.
    Men det är som bekant inte bara fåglar som flyger, det gör ju tankar också!
    Malou - du hittar 21 stycken genom att klicka på "pippi"-etiketten!
    Borde också kolla batteriet i brandvarnaren, göra som Lasse helt enkelt.

    SvaraRadera
  8. Anonym1:48 em

    Ska Malou få träffa dina fåglar? Lyckliga hon. Varför ska inte jag få göra det?

    Kulsprutan som står med tårna inåt och suger tummen som tröst. :=)

    SvaraRadera
  9. Denna pippin gillar jag skarpt!!

    Byta batterier i brandvarnarna 1:a advent har varit en tradition här i flera år nu. Mycket bra idé! Nu slipper man höra de där irriterande pipen när batterierna är slut, för det finns alltid fräscha batterier i.

    SvaraRadera