söndag, november 15, 2009

Pippi på fåglar 17

I åratal hade jag en favorittidning. Femina hette den, och det heter den ju faktiskt fortfarande. Men på det som i min värld var dess storhetstid – jag var rent av på vippen att börja jobba där en gång – hade tidningen en avdelning som jag blev ohälsosamt jätteförtjust i.

Avdelningen hette ”Femina Shop” och låg nästan längst bak. Det var en postorderförsäljning, varken mer eller mindre. Och den som valde ut vad som skulle säljas verkade känna mig rätt väl. Det gick så långt att jag rent reflexmässigt när tidningens nya nummer kommit raskt slog upp shop-sidorna där bak på raken, före allt annat.

Om jag handlade? Javisst! Och jag har flera saker kvar, trots att det är länge sedan och mest handlar om kläder. En sommarklänning, en verklig favorit som numera nästan är söndertvättad, var ett Femina-fynd, en av mina finaste saronger likaså. Visserligen minns jag att en kjol i siden fick gå vidare till en kompis, men oftast blev jag nöjd (ja man hade ju returrätt dessutom). Så också med flera smycken, som bevisligen hade lång livslängd.

För det var den vägen som det mexikanska halsbandet kom min väg, långt innan jag hade satt foten i Latinamerika. Mitt fram sitter en liten fågel, halsbandet är i övrigt gjort av silverstavar och små pärlor i turkos och korall.
Tyvärr kan jag inte ha det där smycket längre. Tänk er att en bulldogg-husse satt på sin hund en chihuahuas halsband... Jag har helt enkelt växt ur det. Fågeln kommer inte till sin rätt, om den skulle lyckas titta upp ur halsgropen!

Men när jag så småningom kom också till Mexico såg jag många närbesläktade accessoarer, med eller utan fåglar. Fortsätter jag fågeljakten (och det känns som om den bara börjat) i mina gömmor dyker förmodligen fler upp!

Copyright Klimakteriehäxan

PS Jag vet inte om det här med fågelpippi kan smitta som vilket datavirus som helst - men nu har i alla fall Hannele i sitt göteborgska paradis bekänt färg: hon har pippi på påfåglar!
Nån mer där ute som hängt på och gjort en träda-fram-are kanske?

6 kommentarer:

  1. Du har verkligen pippi på fåglar :)
    Vi har massa i trädgården.

    SvaraRadera
  2. Anonym12:02 em

    Precioso!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Jag har också handlat från Femina. :)

    SvaraRadera
  4. Anonym9:29 em

    Så fint!

    Och jag älskar också Femina!!!

    SvaraRadera
  5. Det känns som länge sedan - men jag minns verkligen hur bra Femina var, vilka otroligt fina boksidor de hade. och jag minns shopen också, jag beställde en hel del därifrån, linnegardiner bland annat som finns kvar!

    SvaraRadera
  6. Vi var säkert många som handlade via Femina. Men mycket har väl hänt med tidningen sedan dess - nu för tiden händer det att jag köper den, enstaka nummer, förr prenumererade jag alltid!

    SvaraRadera