måndag, februari 13, 2012

Feltyckning

Alla har vi hört talas om feltryckningar. Ett förväntat riksdagsbeslut blev exempelvis inte verklighet, eftersom någon ledamot råkat trycka på röd knapp i stället för grön, det är väl den sortens feltryckning som kan få mest långtgående effekter. Men feltyckningar talas det inte så ofta om. Ändå är de alldeles självklart oändligt många fler, förvisso också oändligt mycket mindre viktiga. Fast retsamma, för stora befolkningsgrupper.

Själv går jag omkring och samlar lite smått på feltyckningar – mina egna, men också andras. De så gott som undantagsvis fullständigt oviktiga, ytliga, fåniga. Fast likväl FEL om du går till den stora facit som omvärlden så gärna bjuder på, med trendnissar som vet hur allt bör vara, hur vi ska se ut, hur vi ska bära oss åt i alla möjliga och omöjliga situationer. För det finns ju alltid de som vet både bättre och bäst!

Ta en sån urtöntig sak som basker. En fullständigt hopplös huvudbonad – i mitt tycke, alltså. Och en typisk feltyckning. Se på de små glesa skäggen som (mest) yngre män förtvivlat odlar, trots att de bara tycks ha fått lite skit på hakan. Feltyckt igen, det är ju modernt ju! Tjejer i vintershorts är superinne, trots att de ser direkt löjliga ut (och frusna). Feltyckning! Stark senap ska det inte vara till julskinkan, det ska vara Slotts original. Påstå att det är en feltyckning, men jag står för den också.

Ingen man med normalsvensk hudfärg klär i gul slips. De som ändå försöker har fallit till föga för en typisk feltyckning. I vår familj anklagas jag varje jul för feltyckning när jag försöker smyga upp en rad små flaggor i granen. Det blir flagglöst, år efter år. Just kring storhelger radar feltyckningarna upp sig: julskyltningen börjar för tidigt. Glöggen säljs slut före lucia, hur kan man? Svenska män semestrar med halvlånga strumpor i sommarsandaler. Storrean bryter ut innan julklapparna hunnit öppnas, semlorna lanseras också i förtid, vårmodet presenteras när det är som kallast ute. Varför stoppar ingen spektaklet?

Kanske är det så att om vi ägnar oss åt lite feltyckning här och där slipper vi ta ställning till de stora frågorna, de som inte kan avfärdas med en axelryckning eller bara stämplas som en feltyckning. Det är faktiskt betydligt värre med de där feltryckningarna bland de folkvalda. Även om det just nu inte råkar finnas något färskt exempel som jag känner till.

En dagsaktuell feltyckning kan jag i alla fall stå för, till 100 procent: gelehjärtan i ask till Alla hjärtans dag är inte snällt, det är bara helt och hållet otänkt. Säg emot mig om du törs! För då blir det min tur att påpeka att feltyckningen inte är min, utan din.
Smaken är ju bekant som baken. Det är därför man över huvud taget kan åka dit på feltyckning.

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Du har ju också en röst, någon jul har jag haft graden full av finska flaggor :)

    SvaraRadera
  2. Men jag blir nedröstad så in i bängen ...!

    SvaraRadera
  3. Det är bara att jobba lite på natten...

    SvaraRadera
  4. Anonym12:33 em

    Så länge inte feltRyckningarna sker i USA och/eller Ryssland kan man kanske hoppas slippa storkrig i alla fall. (Finns dom där knapparna kvar eller används FB nuförtiden?)

    Skulle aldrig i livet våga säja emot dej (!), men jag tycker gelehallon i ask låter jättegulligt just idag. Förutsatt att gelehallonen är röda och att asken är i hjärtform så klart.

    Kanske är det just min smak som gör min bak så stor och bred. Hur bred är din?

    Kulsprutan på San Valentindagen

    SvaraRadera
  5. P.S.
    eftersom jul är högaktuell så vill jag tipsa om Maria Blommar, hon gör jättefina girlanger och bollar av KARTOR, kanske bättre än flaggor:

    http://www.jagblommar.se/produkter/jul/

    SvaraRadera
  6. Man kan också bjuda på en HJÄRTE-landgång med räkor på...

    SvaraRadera
  7. Kulsprutan - riktiga gelehallon är jättegott. De här smakar kemi. Och om baken vill vi inte tala så mycket ...
    Hannele - den där räkmackan låter högintressant! Kanske med en liten flagga på toppen???

    SvaraRadera
  8. man skär sitt favoritbröd till hjärta; tunnbröd, kavring... och fyller med delikatesser. jag har bild också: http://hannelesparadis.blogspot.com/2007/02/hanneles-hjrte-landgng.html

    SvaraRadera
  9. Hannele - kollade in din mackbild, saknade flaggan!!!

    SvaraRadera