onsdag, februari 15, 2012

Det kan man kanske kalla vänskap?

Har du någonsin längtat efter ett exotiskt husdjur? En orm, rent av? Det är ungefär det sista jag för min del kan tänka mig. Jag intar nämligen generellt en synnerligen snipig inställning till reptiler. Orm kan möjligen tolereras som material i skor eller väskor - en död orm är en acceptabel orm. Men det finns ju andra som ser saken annorlunda.

Så måste det vara med den man i Hjo som har ingått samboskap med ett 60-tal ormar och andra reptiler. Bland annat har han giftormar i terrarier som är olåsta. Lagstridigt, förvisso - men de kanske är gulliga och vill komma ut och umgås ibland? Hälsa på hos grannen?

Ett par boaormar som bor i plastbackar har det för trångt och mörkt, har en inspektion från länsstyrelsen också kunnat konstatera. Flera av mannens reptiler finns till råga på eländet på listan över utrotningshotade djur. Mannen hävdar att djuren tillhör en kompis, han bara passar dem.

Det kan man verkligen kalla vänskap. Kanske. Eller så är det så att en del har de vänner de förtjänar. Som tur är har jag så vitt jag vet inga liknande kompisar.

Copyright Klimakteriehäxan
Källa: TT

9 kommentarer:

  1. jag har alltid tyckt om reptiler

    Men utrotningshotade djur är korkat att ha!

    SvaraRadera
  2. Men hallå - hur begåvat är det att ha giftormar i en bostad, utan att ens ha dom inlåsta?! Och SEXTI olika reptiler!!!! Tur att man inte bor i Hjo, han kunde ha varit MIN granne!

    SvaraRadera
  3. Det har jag väl inte sagt??

    SvaraRadera
  4. Inte skulle då jag vilja vara granne med en orm!

    SvaraRadera
  5. Anonym4:09 em

    Min älskade lillasyster föredrog ormar (dom är varma att ta på eller hänga över halsen ifall du inte visste det)
    framför kalla killar. Hon "frös på" varma ormar - jag har foton på henne i Afrika med ormar som ´halsband´, så var så snäll och acceptera att vissa av oss föredrar vänliga ormar framför ovänliga personer.

    Jag tror att min syrra mer än väl förtjänade alla vänner/kompisar hon hade. Wherever they came from.

    Lenas syster.

    SvaraRadera
  6. Anonym4:15 em

    Och jag menar som både husdjur och sambor och grannar.

    P.S. från Lenas syster!

    SvaraRadera
  7. Hannele - jag tolkade dig som klart positivt inställd till kräldjur! :-D själv är jag rädd för både ormar och spindlar ...
    Golftrippen - se upp, det kan komma något krälande på närmsta green!
    Lenas syster - jag har bestämt för mig att den ormen var död, urtagen och att skinnet var berett! Men också jag har "klappat" en orm och vet att de inte är kalla och slemmiga. Vilket inte förändrat min inställning ett smack!

    SvaraRadera
  8. jag har inget emot reptiler, på rätt ställe; i naturen. Dom är mer rädda för mej än tvärtom ;)

    SvaraRadera
  9. Anonym11:43 em

    Nu fattar jag inte vilken orm du skriver om, men det gör nog detsamma. Du lär inte rucka på din inställning när det gäller reptiler.
    Och varför skulle du göra det.


    LS

    SvaraRadera