lördag, februari 04, 2012

DANSANT i Veckans fönster

Visst ser det ut som om de virvlar runt i en yster vårdans, de intressant skapade dockorna i NK:s skyltfönster? Jag tog bilden för nästan ett år sedan. Ideligen överraskades jag när jag mellan bussar passerade Det Stora Varuhusets paradfönster mot Hamngatan i Stockholm: den ena fyndiga varuexponeringen efter den andra dök upp och gjorde mig riktigt glad. Flera förde tankarna till dans, faktiskt.

En kvinna var hjärnan bakom verket: JoAnn Tan, Creative Director för NK:s skyltfönster och tidigare anställd av modehuset Moschino. Hon brukar omnämnas som en av modevärldens mest uppskattade fönsterdesigners, och jag är böjd att instämma i hyllningskören. Detta dock under en förutsättning: att hon hade tagit långledigt och inte hade någonting alls med julskyltningen att göra. Den var urtrist.

Annat var det förra våren. Jag har visat en rad av skyltningarna här på bloggen tidigare och gör det så gärna igen. Nu visar det sig att om man raskar på finns chansen att köpa fjorton av hennes skyltfönsterinstallationer från förra årets kampanjer. Budgivning pågår, men bara till och med i morgon, så chansen att inskaffa exempelvis kvinnofiguren av blåa plastpärlor finns faktiskt kvar (bilden nedan).

Är du mer sugen på skapelsen Pink Explosion måste du punga ut med minst 1400 kronor - åtta personer har anmält sitt intresse hittills. I samma storlek - 36 - är Plastic Fantastic Marie Antoinette, en krinolin skapad av avspärrningsband i plast. Ligger för närvarande på 1500 kronor, med fem köplystna.

Flest bud verkar ha kommit in på skorna High High Heels - 1650 kronor, inte särskilt dyrt för specialdesignade skor, verkligen. Å andra sidan går ju dessa definitivt inte att gå i ... och att ens tänka på dem i samband med ordet "dansant" är ju i det närmaste hysteriskt ... men ändå!
Överskottet från försäljningen (via Bukowskis) går till Stockholms Stadsmission.

Andra fönster som på andra vis skildrar temat DANSANT hittar du om du klickar här.

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Tjusigt!
    tänker på mitt barnbarn som älskar att sansa, rätt klädd förstås...

    SvaraRadera
  2. Det ser verkligen dansant ut i det fönstret...och verkligen läckra skyltningar!

    SvaraRadera
  3. Håller med dig fullständigt i allt! De skyltningarna var fantastiska. Jag var också förbi där och fotograferade några gånger. Ja du brukar ju också röra dig där kring Hornsgatan har jag förstått ;-)))

    SvaraRadera
  4. Klart läcker skyltning.
    Verkligen liv och rörelse, bra dansant tolkning.
    Intressant läsa om skyltningen. :-)
    Kul bidrag.

    SvaraRadera
  5. Härlig färgglad skyltning. Mina tankar går direkt till dans. Men de där skorna... Undrar hur det skulle kännas att stå (glöm gå) i ett par sådana.

    SvaraRadera
  6. Coolt o fräckt..tänk att du hittade så rätt i dansen..

    SvaraRadera
  7. Det var verkligen läckra kreationer på damer som rockar loss! Skrattar igenkännande åt Dellas kommentar om skorna. Jag kan knappt ha de skorna sittandes, haha.

    SvaraRadera
  8. Aha, tillbaka till NK, ser jag. Det var ett tag sedan sist. Minns att jag sett dina bilder från dessa fönster tidigare här i bloggen och förundrats över dem. Det gör jag nu också. :)

    SvaraRadera
  9. Ett riktigt roligt inlägg med härliga dansedockor. Kul läsning dessutom. Kan inte hjälpa med de där skorna skulle jag gärna vilja prova bara för känslan av att gå på styltor.

    SvaraRadera
  10. Hej alla! Visst är det kul när kreativa människor får släppa loss i det offentliga rummet så här. Synd bara att det verkar ha tagit slut, för nu är det inte alls lika kul, har inte varit på länge.
    De där skorna tror jag banne mig inte ens går att sitta i ... då tror jag mer på krinolinen i plast, för visst är väl såna där avspärrningsband ganska elastiska? :-D
    Fast nåt bud ska jag inte lägga, om nån undrar.

    SvaraRadera
  11. Jag befann mig i Stockholm häromdagen och ilade förbi NK, fast på andra sidan gatan, med dottern och kom att tala om dig. Det var flera fönster jag såg i Sotckholm som jag tänkte att "den här affären har du nog omnämnt".
    Just pga dina fönsterrapporter.

    SvaraRadera
  12. Fin variant på detta tema. Och visst är det roligt att det finns varuhus (vägar man kalla NK så?) som håller sig med folk som kan göra skyltningen till en konst.
    Angående Amiralen i Malmö är det ännu inte för sent att dra dit och lägga en sula. :-)

    SvaraRadera
  13. Cecilia - in på NK går jag bara undantagsvis!
    Jah Hollis - jo fast nu undrar jag om hon kan ha gått vidare till nya uppdrag den där skojiga fönstermänniskan. Men man kan väl hoppas att det blir nåt nytt roligt.
    Fast nog undrar jag vad man gör om man köpt några av hennes grejer på Bukowskis!

    SvaraRadera
  14. Anonym3:01 em

    fräsiga foton, fast jag vette katten om jag skulle våga ställa mig upp i de där skorna på sista bilden :)

    SvaraRadera
  15. Martin11:25 em

    Det var jag som vann auktionen på Plastic Fantastic Marie Antoinette klänningen och jag har äntligen fått upp den på en skyltdocka! Vilket arbete dom har lagt ner på klänningen, helt sjuk för att bara vara skyltning. Dock så är det inte en storlek 36, skulle nog säga 32-34 typ.. Men jag är jätte nöjd, en häftig inredningspryl i hemmet! :D

    SvaraRadera