fredag, februari 03, 2012

Kärnfrisk

Det finns reklam som gör mig nästan galen. Ful, ointelligent, stötande både till innehåll och form. Men det finns faktiskt reklam som är begåvad också, fyndig, smart. Precis så tycker jag att den här kampanjen är: som ett enda stort pr-slag för frukt- och grönsaksfrämjandet. Fast det är förstås något annat man säljer, inga äpplen och ingen broccoli.

Jag suckar lite och sträcker handen efter ännu en kiwi. Så gott, så vitaminrikt, så lättvindigt.
Påminns om den där dagen för länge sedan när en rar tillfällig barnvakt tog emot oss med ängslig min: Han är nog sjuk, något med magen, hoppas det inte är något allvarligt – men när det var dags för blöjbyte var blöjan alldeles svartprickig. Såg inte bra ut, helt enkelt.

Hm, sa jag, hans luttrade mor. Det såg möjligen inte ut som kiwikärnor?
Sonen var tidigt storkonsument, gapade och svalde girigt när teskeden vandrade mellan frukten och hans mun. Och tilldelningen var frikostig.
Joooo, sa flickan lite tveksamt, jooo lite åt kiwihållet var det nog ...
Babyn var som tur var alldeles frisk. Kärnfrisk, rent av.

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Det var väl tur att det inte var rödbetor han ätit då... Jag vet en som sökte läkare efter stort rödbetsintag.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om att viss reklam är irriterande och korkad :)
    Letade efter ditt dansanta fönster :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. jag var klok och valde rätt föräldrar ;)

    P.S.
    annars är kiwi bra alternativ.

    SvaraRadera