onsdag, februari 22, 2012

Bokrea - varför då?

Jo då, nog var jag vaken vid sjurycket i morse. Men i shoppingtagen? Icke.
Detta med att folk fortfarande går upp extra tidigt för att stå utanför dörren när bokhandeln öppnar i ottan på den första readagen, det framstår numera som fullständigt obegripligt.

Annat var det förr. Jag samlade reakataloger, satt med penna i hand, bockade för, strök över titlar jag redan läst, prioriterade, bläddrade fram och tillbaka gång på gång, räknade ut hur dyrt det skulle komma att bli – trots att det framstod som billigt. Men en hel del pengar kostade det, varje gång, när kassarna fyllts och blivit nästan obärbart tunga.

Fast när man numera vilken dag som helst kan ta tre pocketböcker och betala för två eller hitta kartonnageupplagor till överkomligt pris bredvid kassan i mataffären, då har bokrean bleknat, ja nästan helt försvunnit ur mitt liv. Föga hjälper det att höstens romaner slumpas bort. De blir ju ändå billigare, mindre och lättare i pocket. Lite förvånande tycker jag det är att tidningarna fortfarande skriver sina tipslistor om ”bästa reafynden”, när det inte alls är säkert att priset är det bästa.

Dock finns det en bra och relativt ny sorts bokrea. Det är de där dagarna när några fristående boklådor ger rabatt på allt i hyllorna. Ibland fyrtio procent, kanske mer på sina håll.
DÅ går det ju att fynda! Men man behöver inte gå upp i ottan. Och just i dag tror jag inte heller att det är.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Bokrean är ett minne blott för mig också - men ett trevligt minne! :)

    SvaraRadera
  2. Anonym1:27 em

    Vad hände med idén om att lämna ifrån sej den lästa pocketboken på en parkbänk eller ett bord nånstans?
    "Denna boken den ska vandra, från den ena till den andra". Det var en trevlig idé tycker jag. Den kanske självdog.....

    Den här kommentaren har uppenbart inte med bok-rea att göra. Men helt klart med böcker och läsande :o)

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Och alla dessa böcker som trycks upp speciellt för REA´n...

    SvaraRadera
  4. Gunilla - instämmer. Det var faktiskt riktigt härligt!
    Kulsprutan - du har rätt, har inte hört talas om det på länge. Men i fjol bodde jag på ett hotell där folk lämnade och hämtade böcker hej vilt, speciell hylla i receptionen. Kanonbra! Det finns ju trots allt en hel del böcker man definitivt inte behöver ha kvar, aldrig kommer att läsa en andra gång.
    Monica - det påstås att det har blivit lite lugnare på den fronten, men inte vet jag om det är sant.

    SvaraRadera
  5. För att inte tala om loppisar där man kan hitta mycket läsvärda böcker för en femma eller en tia. Fast jag "offrade" mig idag och köpte Gustavs grabb av GW. Han tillhör en av mina idoler....:-)

    SvaraRadera
  6. Lite mysigt med nattrea, men många av bokreaböckerna har jag hittat på loppis för en tia :)

    SvaraRadera
  7. En till som gett upp bokrean.

    Vi var några studenter som brukade träffas och ta en kvällsfika tillsammans för att sedan gå till bokrean när den öppnade på natten.

    Men den har tappat charmen nu, tycker jag.

    SvaraRadera