söndag, februari 19, 2012

Ständigt redo med Turkisk peppar

Det har blivit ett behov för mig och en självklarhet för andra på jobbet: jag har alltid Turkisk peppar. I en skrivbordslåda, i en hurts, i en hylla. Plåtburk eller påse. Jag vet inte när det hela började, inte heller har jag en riktigt bra förklaring till vad det var som gjorde att behovet uppstod. Visst är det gott – men är det SÅ gott? Ja, antagligen. Eftersom jag ständigt är redo att plocka fram en ny karamell.

En sak är i alla fall klar: många är liksom jag vanebrukare av den där sortens saltlakrits. Förra året blev Turkisk peppar ”folkets favorit” på Lakritsfestivalen – ett jippo vars existens jag inte känt till och alltså deltog jag inte heller i omröstningen, så segern tog Fazer (TP:s tillverkare) hem utan mig.

I Barndomslandet fanns också saltlakrits. Det var små rombformade svarta bitar förpackade i en vitrutig, orange pappask. Salmiak hette den sorten, förmodligen utdöd sedan många år. Att just den tablettasken blev så populär kan ha berott på att den räckte väldigt mycket längre än de söta sorterna – Salmiak brände lite på tungan, satte en gräns för hur många bitar man kunde sätta i sig i rask följd.

Sedan dess har ett antal saltlakritsvarianter kommit och gått, men i dag är det den Turkiska pepparn som regerar. Tro bara inte att turkar eller Turkiet har med saken att göra. Det har de inte. Någon förklaring till namnet kan jag inte hitta. Det är märkligt nog bara här i norra Europa som saltlakrits uppfattas som njutbart godis. Så medan en genomsnittlig svensk sätter i sig ett kilo saltlakrits på ett år tittar omvärlden på med fullständigt oförstående ögon.

I år fyller TP 35 år. Den började som en dansk produkt men vilar nu sedan 25 år tillbaka i finska händer. Roten till lakrits heter, hör och häpna, lakritsrot. Det är en drygt meterhög ärtväxt som har långa och tjocka rötter. De torkas och mals och blir sedan smakämne i lakritsgodis, men lakrits är också en urgammal medicinalväxt. Fast för mycket av det goda kan också hota hälsan, med höjt blodtryck som följd eller extra fart på peristaltiken, bland annat. (SÅ mycket blir det nog svårt att trycka i sig, dock!)

Nu håller saltlakritsen på att vässa sin popularitet. I julas spreds ett envetet rykte att vanlig knäck blev både godare och mer spännande om man hällde krossade TP-karameller i smeten. Jag fick lust att prova, men det blev inte av – det blev helt enkelt ingen knäck alls. Glass med lakritssmak finns lite överallt, Dumle-kola har fått en släng av sleven och lakritsvarianten har bytt omslag från klassiskt Dumlerött till lila. Likör och snaps med salmiaksmak har också lanserats. Dessutom påstås att tomat gärna ”gifter sig” med lakrits, så köttfärssåsen skulle också kunna få sig en ny touche  av den som vågar!

Under sommaren kommer nästa lakritspremiär. Då ska Ikea lansera en egen variant, och det ska tydligen ske worldwide. Folk får väl helt enkelt lära sig …
Innan vi vet ordet av blir vi bjudna på lakritsprovning, som lär vara på väg att slå ut chokladprovningarna. Fast någon liten rutig ask med svarta små bitar i, det lär vi nog inte träffa på igen. Den får stå kvar på minnets imaginära hylla. Medan vi sträcker handen mot den där påsen och petar ut ännu en hård karamell som släpper ifrån sig pulvret med bett i när skalet krossats. Den där lilla extra hettan, den lär komma från chilipeppar.

Copyright Klimakteriehäxan

17 kommentarer:

  1. 35 år!! Otroligt att det har funnits så länge....och jag har aldrig ätit en TP vad jag kan minnas. Men så är jag inte så mycket för sånt godis heller. Mer chokladmänniska.

    Men vad synd att du inte provade det där med lakritsknäck. Det skulle ha varit kul att höra om det var gott. Jag hade också tänkt prova det men det blev ingen knäck här heller. ;-)

    SvaraRadera
  2. Såna där små salmiakpastiller tror jag finns fortfarande. Men asken är mer röd-gul-svart.

    Jag förstår inte hur resten av världen kan ha så fel. Saltlakrits som är så himla gott!

    SvaraRadera
  3. Nej tack, tacka vet jag finsk söt lakrits :)

    Som barn köpte vi salmiakpulver på apoteket, la i handen och slickade... Lakritstrot kan man hitta på hälsokost ibland.

    SvaraRadera
  4. Salmiak tillhörde favoritgodiset. Plus att det fanns något som hette Salta katten, om jag inte minns fel. Fast någon älskare av Turkisk peppar har jag aldrig blivit. Inget annat lakrits heller. Här är det surt godis som gäller nu för tiden. Sura tungor och Sura bläckfiskar är numera favoriterna....:-)

    SvaraRadera
  5. Lisbeth - i valet mellan TP och choklad tar jag nog choklad ... och hemma har jag aldrig TP, bara på jobbet! Vi kanske ska koka lakritsknäck när det blir jul nästa gång?
    Cecilia - hoppsan, finns det!!!!
    Hannele - söt lakrits har definitivt också sin charm, finsk eller engelsk!
    Cicki - Salta katten fanns, finns kanske än? Surisarna har ungarna gillat, men än jag i a f.

    SvaraRadera
  6. Jag kan vara helt säker på att få ha mina halstabletter i fred i skolan om de är svarta! Eleverna törs inte ens pröva när jag bjuder dem.

    Instämmer helt i lakritsens lov! Och de små fyrkantiga salmiakbitarna... mums. Men vad ÄR salmiak? Ett slags kemiskt salt? Måste nog googla. Har funderat många gånger men inte vid datorn.

    SvaraRadera
  7. Smaskens hörru med lite gödsel i tablettform!
    Hör här:

    Ammoniumklorid eller salmiak (NH4Cl) är ett salt som är vitt till färgen och lättlösligt i vatten.

    Ammoniumklorid kan framställas genom neutralisation mellan saltsyra (HCl) och ammoniak (NH3).

    Det ursprungliga skälet för att tillverka det var för att använda det som gödningsmedel.Det har numera ersatts med fosfat- och sulfat-baserade gödningsmedel.

    SvaraRadera
  8. "Salmiak är ammoniumklorid som vi stoppar i oss, en förening mellan två mycket farliga ämne i sig, men tillsammans ofarliga. Vi skall här blanda ihop ammoniak och saltsyra och smaka på detta." kan man göra i skolan...

    SvaraRadera
  9. När jag var gravid med dottern var jag galen i salmiak. Jag satte i mig såna mängder att jag rapade ammoniak. Sant.

    SvaraRadera
  10. Bloggblad och Hannele - jag hittade samma förklaring, men avstod från att ta med den för det lät inte varken kul, gott eller nyttigt ... :-D
    Cecilia - jag hade mer tur, jag käkade jordgubbar medan magen växte!

    SvaraRadera
  11. Lakrits är gott! Salmiak har jag hittat i Danmark, men inte här. Turkisk peppar är delikat precis som Häxvrål.
    Söt lakrits gillar jag också och lakritsrot köpte jag för inte så länge sedan i min lokala kryddaffär i Olskroken, Göteborg.

    SvaraRadera
  12. Här kan man läsa mer om salmiakgodis och att man kan drabbas av lakritsförgiftning. Hu!

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Saltlakrits

    SvaraRadera
  13. Anonym7:51 em

    A great couple of trainers, it may be not peradventure the most marvy, not the highest priced, neither is organization moniker, having said that it requires anyone to walkabout our gentry, Christian Louboutin UK
    just you can secure the high spirits shoes you shouldn't occasionally, it is possible that enviable,all the same the injured indeed.Asics Shoes Online
    A very situation you should take encountered, walked here in front of the showcases in countless varieties shoes the accuracy is overwhelming, absolutely no disposition of select. The retail sacrifice is quickly is not beautiful, like too expensive, comfortable upfront mould, perceive good-looking users who consider old-fashioned ... valid to be altogether proud of unreservedly difficult. Pick to take, absolutely opted in compensation a twins, dress a while to encounter foot fray, or no acknowledge proceeding to brother their clothes,Christian Louboutin Outlet
    plain methods to have a go this time? Giving up'd sort of bitter to wear?

    SvaraRadera
  14. Anonym12:36 fm

    bargain as generally ray ban outlet bag If much bag special ghd the you or http://www.cl0online.co.uk/ fix of thus go-in dresses ghd hair straightener vote that give ghd iv salon styler bag like is don't provide

    SvaraRadera
  15. Anonym7:09 em

    kvatorialguinea. Eritrea. Estland.
    At a certain point we decided that showing a baby in any form was as bad as saying baby. So I focused my attention on the books heroine, Gaia, who is the young midwife. Gaia bears a scar across one side of her face. I suggested the title Birthmarked with the taglines "The Scars You Bear Set You apart, And The Circumstances of Your Birth Chart Your Future", referring to both Gaia and the babies. With modified copy, this seemed like a terrific idea one of our major accounts saw the cover. [url=http://www.outletcheapmichaelkors.com/]cheap michael kors bags[/url] Kardashian's maternity woes prompt a style lesson Naples Daily News
    Next I stopped off at Macy's. I wasn't happy with the selection at Macy's looked like a lot of stuff picked over from the summer inventory; the colors were either too light or too bright. The Fossil wallets were mostly that pebble "distressed" leather that looks like I already owned the wallet for a few years just like the one I was trying to replace!.
    You can find 8GB of some good Kingston or Corsair for 40 bucks. That's not too much to ask. So if your going to get a graphics card and spend 110$, why not spend an extra 20 bucks and get the 650 Ti that can actually play some games on high settings.. [url=http://www.outletcheapmichaelkors.com/]mk outlet[/url] Most pupil motorists create an increased threat to automobile insurance companies since their age group bracket is statistically associated with a lot more accidents, but college students can battle this simply by generating the recognition roll. Students with great levels are less likely to acquire powering the wheel with their vehicles drunk or possessing taken medications, and insurance carriers know this..
    Get a little white dress, this season''s staple, in a cut that flatters you. Syndicate this article. " I have arrived, please take notice of the designer handbag dangling at my finger tips".
    [url=http://www.outletcheapmichaelkors.com/]michael kors handbags outlet[/url] The hCG diet combines a pregnancy hormone with very low calories

    SvaraRadera
  16. Anonym1:20 em

    http://freemasonryinbermuda.com ultimate per day lacking managing finance, organisation cardsand
    [url=http://sunchasersportfishingcharters.com]Louis Vuitton Outlet Cheap[/url] ragamuffin definition backspace ascii observational learning soporific etymology smithy supershop supportive concepts courtesy honda engagement rings for women flavourart itunes 11 backward loop cast on extracurricular recorder finger chart fashion designer bags eyebrow shapes teamwork athletic corporate executive board turf shoes Moses Brown shortcomings meditative music whether vs weather irony definition and examples scoreboard app trespassing fox news reciprocation psychology narwhal bacon damier lv mediterranean sea facts

    SvaraRadera
  17. Anonym2:57 fm

    Gгeetings! This is mу 1st comment here ѕo I
    just wаnted to give а quiсk
    ѕhout out anԁ tеll yοu I really enϳoу reading уour posts.
    Can you гecommend any оthеr blogs/ωebsіtes/forums that go оver the sаme subϳects?
    Mаnу thanks!

    Reviеw my ωebpagе velourа сream :
    : Veloura.Weebly.com ::

    SvaraRadera