måndag, februari 06, 2012

Matlögner

Det stod i en tidning att vi "matljuger" ungefär 500 gånger om året. Tio lögner i veckan, i runda tal. Och nu talar vi inte om personer med diagnosen ätstörning av något slag, utan om alldeles vanliga och tämligen friska människor.

Fyrtio procent av de falska uppgifterna sprider vi för att framstå som mer hälsomedvetna än vi är, med bättre matvanor. En av de allra vanligaste lögnerna är "jag tog bara lite grann", tätt följt av "det här brukar jag verkligen inte stoppa i mig". Förmodligen ljuger personen i fråga så pass bra att han/hon lurar inte bara omgivningen, utan också sig själv ...

Jojo. Lite matlögnare är nog jag också. Som bara tog en liten semla när det bjöds i dag. Det fanns dubbelt så stora. Men "en liiiiten semla kan man väl unna sig - fast det får inte bli någon vana" ... God var den i alla fall, det är ingen lögn utan alldeles sant.

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Råkade lösa ditt inlägg om matlögner. Är själv mager så det skriker, är man borta så "ta lite till det behöver du" har dock aldrig hört om en överviktig person "du skal nog inte ta mer"

    SvaraRadera
  2. Anonym1:00 em

    Åååhhh - semlor. Så gott! Jag skulle ta om och om igen och absolut välja den största. Fast det får absolut inte vara varm mjölk till. Då skulle jag nog bara ta om en gång :o)

    Kulsprutan

    Gäller matlögner vin också? I så fall platsar jag nog på ljugarbänken.

    SvaraRadera
  3. Mammi - sant. Och orättvist, självklart.
    Kulsprutan - vi kan väl ha det lite trevligt på ljugarbänken?

    SvaraRadera
  4. jag behöver inte ljuga...
    Semlorna delar vi; en ½ var :)

    SvaraRadera