tisdag, januari 13, 2015

En sko och en historia (och tisdagstema)

Skor har man oftast två av. Det blir enklast så, eftersom vi är en övervägande majoritet som går på två fötter – ja vad ska man annars ha skor till, om inte som fotbeklädnad?

Jo man kan ha en sko, av klassisk Converse-modell, att ställa pennor och andra kontorssmåsaker i. För det har jag. Och det är inte vilken gympadoja som helst, det ska ni ha klart för er!

Historien om skon är vid det här laget rätt gammal – sjutton år just i dagarna, får jag det till. Jag var i New York och gjorde studiebesök på ABC News, en av de stora kanalernas nyhetsorganisationer som sände ”nationwide” med tyngd och stort avtryck.

Vad kunde man på Manhattan som gick att ta med hem över oceanen till Gärdet? Fanns det något att plocka upp, att lära? Självklart gjorde det det, även om stora kulturella skillnader existerar mellan USA och Sverige så är väl likheterna ändå fler, även i journalisternas värld.

Det stora tunga superviktiga nyhetsankaret på ABC hette på den tiden Peter Jennings, en trygghetsfaktor i Cronkite-klass när det brände till i världen. Just denne man hade lovat ta emot de nyfikna svenskarna, han påstods gilla Sverige och reste hit ibland, kanske hade det spelat roll.

Vi vallades runt i den stora studion, hälsade på medarbetare, frågade om ditt och datt, fick svar, bjöds på fika, ställde fler frågor innan Jennings övergav oss för att slutligt förbereda kvällens huvudsändning. Men vi kunde stanna kvar, följde sändningen från kulisserna. När den var slut blev det ännu en stund med huvudrollsinnehavaren.

Plötsligt när vi står där faller min blick på en i mina ögon märkligt malplacerad detalj i redaktionsmiljön. Mitt på ett bord står en gympasko i tyg, röd, tom, alldeles ensam. Jag kunde inte låta bli att fråga Jennings om det fanns en förklaring till denna sak, uppenbarligen väldigt oväsentlig – men ändå.

Peter Jennings snurrade runt, upptäckte skon (som han antagligen inte sett förut), högg tag i den, sträckte över den till mig och sa:
-Var så god! Du är härmed den första människa som tar emot The Official ABC News Shoe Award!
Stort skratt utbröt.

Inte vet jag om någon trodde att jag skulle ta hem denna trofé, men det gjorde jag. Och alltsedan dess har den stått på mitt skrivbord, en ständig påminnelse om den lysande journalisten Peter Jennings, som jag tittade på väldigt ofta när jag bodde i Florida. Jennings avled i lungcancer 2005.
Också nyheten om att han drabbats av sjukdomen rapporterade han själv, i en inspelning som sändes i hans eget program.

Delades utmärkelsen "ABC:s officiella  nyhetssko" ut någon mer gång?
Tror inte det. Det fanns ju bara en.

Copyright Klimakteriehäxan

EN är alltså temaordet för denna veckas tisdagstema  fler en-heter kommer du till den här vägen!

19 kommentarer:

  1. Grattis! Bra användning, jag har planterat blommor i några.

    jag köpte ett par torkade sjöhästar... väldigt fridlysta, visade nyss för mina barnbarn.

    SvaraRadera
  2. Vilken bra berättelse om en skos händelser.
    Ha de gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Vilken trevlig historia! Inte illa att ha fått skon som en speciell utmärkelse! Kul sätt att samla pennor och annat som sprids ut på skrivbordet!

    SvaraRadera
  4. Hannele - den funkar utmärkt, med ett enkelt glas i skaftet för styrselns skull ...
    Meta - ja det är ett kul minne!
    Violen - utmärkelse, förvisso för ingenting, men kul ändå!!! :-D

    SvaraRadera
  5. Vilken rolig historia kring den! Något att vårda. Du kanske kan lämna den vidare till någon som behöver en utmärkelse! :-)

    SvaraRadera
  6. Men du vilken charmig historia! Kul läsning, vilket fint minne. Nu längtar jag Manhattan

    SvaraRadera
  7. Den skon kommer du att vårda ömt länge! Vad kul att du vågade fråga. Ibland sitter man ju och håller tyst med en del frågor och tankar man har, för man kanske tycker att de är för små och oväsentliga.

    SvaraRadera
  8. Härligt med en sko med en sådan historia, förstår att den betyder mycket för dej;-)
    Ja nog har ortopeden här i Stockholmstrakten att göra nu alltid.

    SvaraRadera
  9. Vilken fantastisk berättelse! Så kul att ha ett sånt minne.

    SvaraRadera
  10. Härlig historia! :)

    SvaraRadera
  11. Underbar historia! Anna www.bjornensover.se

    SvaraRadera
  12. Vilken underbar historia om EN sko...man blir alldeles rörd och samtidigt glad. Förstår vilket affektionsvärde skon har för dig, dessutom är den ju både klatchig och kitchig.

    SvaraRadera
  13. Jonsereds katthotell9:37 em

    Det är säkert många som under åren frågat om dojjan på ditt skrivbord. Vad har du berättat då?

    SvaraRadera
  14. Vilken fantastisk historia! Det är inte vilken ensam sko som helst!

    SvaraRadera
  15. Jag förde bland annat hem en fahrenheittermometer som jag fortfarande inte begriper. Plus böcker av Richard Scarry som inte fanns i Sverige på den tiden.
    Så bra din historia passade in i temat! Som hittat. Får plats många pennor i också.
    Ingrid

    SvaraRadera
  16. Vilken underbar historia. Jag kan inte sluta tänka på vem som har maken....:-)

    SvaraRadera
  17. Ibland tror jag att den här skon blev över för att ingen hade så små fötter - amerikansk storlek 3! Men en parhäst borde förstås finnas ändå. Vars öde är okänt.
    Ingalill i Jonsered - dom som frågar får en kortversion av texten ovan!

    SvaraRadera
  18. Precis som Cicki undrade jag direkt var maken finns...

    Jag förstår att du är stolt över skon, fantastisk ...äsch, vad heter det... Som jag har lärt mig av Antikrundan... Historien bakom? Tusan vad jag tappar vissa ord. Det kommer väl när jag sitter i kören ikväll....

    SvaraRadera
  19. Bloggblad - ordet du söker är antagligen "proviniens", ett snobbuttryck som på svenska uttalas "bakgrundshistoria" eller "ursprung".

    SvaraRadera