fredag, januari 16, 2015

Debut i böckernas värld


När började du läsa och varför fortsatte du att läsa så mycket som du gör?
Så lyder frågan som Bokbloggsjerkan vill ha svar på denna gång. Och jag svarar, förstås! Det har ju blivit en vana!

Jag hade inte fyllt tre när jag fick min första "riktiga" bok. Den hette ”Kattilina och hennes bröder”, med söta katter på omslaget – jag har den kvar än. Den är ganska sliten, solkig på bladen och fransig i kanterna, storyn är inte epokgörande, men ändå! Slutet är i alla fall lyckligt ...

Lärde mej läsa tidigt. Den första bok jag läste själv var Nalle Puh, AA Milnes klassiker, som kom ner ur hyllan när jag var sjuk och troligen sex år gammal. 
När Nalle jagade en Heffaklump låg jag storskrattande i sängen, mamma kom inrusande från köket och trodde att jag inte bara var lite sjuk i största allmänhet utan fått en allvarlig knäpp. Hon blev lugn igen när hon förstod vad som orsakade min munterhet ... och så insåg hon att jag tillägnat mig konsten att läsa!

Sedan gick det av bara farten. Fem-böcker, Kitty, Cherry Ames blandat med klassiker. Första Pippi Långstrump fick jag i present på sjuårsdagen. Bokslukare var en etikett som passade på mig. Barnböcker har jag fortsatt läsa i vuxen ålder, också innan jag själv blivit mamma (och innan jag själv till och med skrev en!)

Faktum är att jag tror att mina svensklärare också bidrog till att vidmakthålla och öka mitt intresse för litteratur.
Biblioteket gick jag ständigt till, lånade flera volymer varje vecka, läste tills ögonlocken trillade ner av trötthet. Alexandre Dumas d y stal många sovtimmar, för att ta ett exempel.
En norsk gästlärare fick mig att sluka Knut Hamsuns ”Markens gröda”.

Enda gången jag minns att mamma såg missbelåten ut när hon fann mig uppkrupen med en bok i sängen (alla andra ungar lekte utomhus) var nog när hon upptäckte att jag läste "Söderhavskärlek" av Bengt Danielsson, upptäcktsresande som skrivit en reseskildring som till övervägande den bestod av tämligen detaljerade samlagsskildringar i exotisk miljö. Vi hade många reseskildringar hemma, men den där var kanske lite speciell!

Läsintresset höll i sig genom åren. Ibland slukade jag flera titlar i veckan, färre när antalet sidor per volym verkade växa per automatik.
Tyvärr har jag just nu tappat farten. Läser en del för att jag måste, i jobbet. Men högen med önskade, fast ändå olästa, titlar växer. Ett ilandsproblem, visst, men ett problem för en bokslukare ändå.

Copyright Klimakteriehäxan

17 kommentarer:

  1. Det var et rikt leseliv med masse bøker. Godt å ha en slik bakgrunn.

    SvaraRadera
  2. De flesta får nog ibland perioder då de inte läser så mycket.

    SvaraRadera
  3. vilken sög kattbok! den känner jag inte alls igen. Men Cherry Ames läste jag och Kitty

    SvaraRadera
  4. Ja, det är svårt som förälder och veta om man ska vara missnöjd med valet av litteratur ibland;_)
    Cherry Ames läste jag också!

    SvaraRadera
  5. Jag minns också den där härliga känslan i början när man kunde läsa själv. Vilken frihet det var!

    SvaraRadera
  6. Men de "förbjudna" böckerna var ju de bästa...

    SvaraRadera
  7. Min läsning gick också av bara farten. Har aldrig kunnat tänka mig ett liv utan böcker.

    SvaraRadera
  8. Cherry Ames- henne hade jag nästan glömt!

    SvaraRadera
  9. Men va skönt att läsintresset höll i sig

    SvaraRadera
  10. Anonym9:43 em

    Jag lånade Jackie Collins-böcker av mamma men hon sa aldrig nåt...

    SvaraRadera
  11. du minns mycket, mina minner är mer dimmiga

    SvaraRadera
  12. Läsning gick av bara farten för mig med och så har det hållit i sig.

    SvaraRadera
  13. Min mammas Allers-romaner slukade jag när jag var ganska liten. En del av dem var ganska... erotiska. Hon sa aldrig något :)

    SvaraRadera
  14. Vilken fin gammal bok!

    SvaraRadera
  15. Anonym2:30 em

    En del av de vuxnas böcker föll öppna av sig själv på vissa vällästa ställen minns jag.
    Första egna boken (1949 står det på insidan - då var jag 5) hette Pricken och handlade om en kanin som hade hamnat fel men som så småningom hittade hem. Happy ending där också.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  16. Kul att få ta del av dina minnen och erfarenheter! :)

    SvaraRadera
  17. Det är många som, precis som du och jag, beskriver att kombinationen läsa tidigt och god tillgång till böcker är nått som gör att intresset håller i sig! Bibliotek är guld värt! Och Cherry Ames, kul att bli påmind om henne!

    SvaraRadera