fredag, januari 23, 2015

Baksidestextens betydelse

Hur ska baksidestexten på en bok vara för att fånga ditt intresse – alternativt få dig att tappa det?
När bokbloggsjerkan tar nya tag handlar det alltså om författares och förlags svåra uppgift att formulera sig för att få presumtiva bokköpare att slå till. En fråga värd att fundera på!

En boks omslag är över huvud taget viktig för att fånga åtminstone min uppmärksamhet. Det händer absolut att jag köper en bok för att utsidan ”kräver” det – ett exempel jag minns direkt är ”The Curious Incident of the Dog in the Night-Time” av Mark Haddon. Jag blev heller inte besviken, tvärtom, men jag minns faktiskt inte om jag också läste på bokens baksida.

I allmänhet gör jag nog det ändå. Texten får inte vara för lång. En del bestämmer sig för ett direkt tilltal: ”du som ...” men då gäller det verkligen att man känner sig träffad. Ofta citeras recensioner, vilket kan funka på mig om jag har en aning om avsändaren. Står det till exempel att verket jag håller i handen fått Booker-priset, då är affären i princip avgjord! Men framgår det tydligt att ”här flyter blodet, här travas liken på varandra och övernaturliga krafter spelar stor roll” – ja då avstår jag!


Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. jo, jag har köpt böcker bara för omslaget...

    SvaraRadera
  2. Även jag har köpt böcker bara för att deras omslag varit väldigt fina! =)

    SvaraRadera
  3. Vi har nog helt motsatta trigger-ord :)

    SvaraRadera
  4. Det har hänt även mig att jag köper böcker efter omslag.

    SvaraRadera
  5. Omslaget spelar faktiskt väldigt liten roll för mig.

    SvaraRadera
  6. Anonym3:24 em

    Jag står mest med huvudet i sne på klockan tre (jämför utfart rondell) och kollar om jag kan fynda på ´charity shops´ bokhyllor.
    Idag har jag hittat 16 böcker för €12. Fyra på svenska, resten på engelska.
    Ser sällan baksidestexten innan jag ser titeln + namn på författaren innan, så framsidan betyder tydligen rätt lite för mej. Hade nog inte tänkt på det så mycket innan du frågade....

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  7. Haha det som får dig att avstå är ord som får mig att bli nyfiken! :)

    SvaraRadera
  8. Jag håller med dig! Mark Haddon är ett bra exempel - fast jag tog den på den underbara titeln och minns inte riktigt omslaget. Det luriga är ju att olika läsare lockas eller avskräcks av olika saker och det inte finns någon universallösning.

    SvaraRadera
  9. Jag ögnar bara igenom baksidestexten för att få en hum om vad boken handlar om. Är det en deckare t.ex. som handlar om spioner och politik skulle jag aldrig få för mig att läsa den. Så det är bra att veta.
    Ingrid

    SvaraRadera
  10. Jag blir helt klart nyfiken av orden som får dig att avstå. Tänk så olika det kan vara :)

    SvaraRadera
  11. Den boken läste jag utan att ha läst baksidestexten, det var en rekommendation. Men framsidan gillade jag inte alls.

    SvaraRadera
  12. jag kan också köpa böcker för omslagen! och Booker - priset och Orange- priset och dylikt säger en del. men baksidestexter läser jag i allmänhet inte. åtminstone sällan i sin helhet

    SvaraRadera
  13. Bokomslag kan få mig att handla, men jag kikar allt på baksidan också. Det är nog den som står för avgörandet trots allt.

    SvaraRadera
  14. Jag blir skeptisk om texten är fylld med citat från små okända tidningar, och blir irriterad om den visar sig vara missledande eller allt för avslöjande!

    SvaraRadera