onsdag, januari 07, 2015

Vardagslyx

Det är en alldeles speciell känsla. Av lyx, välmående, livskvalitet i ordets bästa bemärkelse. Kroppen känns lätt, smidig, snudd på graciös. Huden får en fantastisk smekning som kan framkalla knottror på den slätaste yta.

Värmen sprider sig, omfamnar en. Det luktar gott. Tystnad råder, såvitt man inte väljer något annat: musik, kanske en hörbok. En kudde under nacken gör det hela ännu bekvämare. Sällskap är inte bara överflödigt, det är helt enkelt oönskat. Njutning pågår!

Så synd då att man faktiskt begår ett miljöbrott, om än av mindre allvarlig art. Normal vattenförbrukning för ett karbad är 150 liter, medan den som duschar i fem minuter bara gör av med 60. Och det har vi ju fått höra, att man ska avstå från att fylla karet, med tanke på energiförbrukning och vattenåtgång.

Väljer duscharen å andra sidan att stå kvar och låta vattnet strila i en kvart kan det faktiskt gå åt ungefär 240 liter. I karet går det inte åt mer av vare sig energi eller vatten hur länge man än ligger i blöt, fast när temperaturen sjunker minskar förstås också njutningen.

Jag har alltså tagit ett långt, härligt, skummande bad, eftersom jag är lycklig nog att fortfarande ha tillgång till ett kar. Och väljer att bortse från den negativa miljöaspekten. Den positiva effekten på min själ är ett plus stort nog att kompensera det där minuset.

Pricken över i blir en omgång body lotion och till sist att krypa till sängs mellan rena lakan. Det påminner mig om vad en kompis brukade säga förr i världen när han mådde riktigt bra och stortrivdes med tillvaron. Då sa han: "Så här skulle man ha det när man har det som sämst".

Karbad är vardagslyx som härmed starkt rekommenderas om du har chansen! Så får vi vara rädda om vår miljö på en massa andra sätt!

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Håller helt med dig! Inte utan mitt badkar...
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Jodå, visst är ett varmt skönt bad ljuvligt avstressande. Än äger jag ett badkar men står faktiskt i begrepp att ersätta det med en dusch, mycket för att jag faktiskt aldrig använder karet och det bara orsakar problem (vattenskada för ett par år sedan och nyligen förhindrade jag med nöd och näppe en liknande händelse). Fast jag tänkte satsa på ett ordentligt duschutrymme med bänk och hyllor. Tror jag. Och säkert kommer jag att sitta där och njuta av vattnet som sprider sin ljuva värme på kroppen och alldeles säkert kommer jag att slösa mängder av energi, mycket mer än i ett kar.

    SvaraRadera
  3. Vi har badkaret kvar ♥ och det är jag glad för, även om det inte blir så ofta.

    SvaraRadera
  4. Jag har bara ett - sittbadkar! För övrigt dusch. Vill faktiskt ha ett badkar - ett riktigt. Det är lyx med ett skönt bad då och då... det är vi väl värda.

    SvaraRadera
  5. Anonym5:02 em

    Jag älskar att bada i vårt badkar med tända ljus och ett glas vin. Det är min fredags- eller lördagslyx!
    I UK är det väldigt många som badar istället för att duscha och alla har badkar.

    SvaraRadera
  6. Anonym2:37 em

    Karbad låter skönt som du beskriver det - men du, vafför har du börjat sär-skriva? (efter som i femte paragrafen)?

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  7. Kära Kulsprutan, bara slarv! Tror att jag var på väg att ändra eftersom det blev två eftersom i rask följd ... varav det första INTE är särskrivet ... går in och korrigerar!!!

    SvaraRadera
  8. Vem sjutton hinner bli ren på fem minuter? Inte med hårtvätt också i alla fall.
    (Möjligen om man ska svabba av sig lite en het sommardag.)

    Kan nog inte komma ur duschen på mindre än en kvart.

    SvaraRadera
  9. Anonym2:43 em

    Buddhaskelov för den förklaringen till din sär/fel-skrivning
    Jag höll på att förlora hoppet för svenska språket där ett tag :)

    Kulsprutan

    SvaraRadera