fredag, januari 09, 2015

Res med Selmas gäng till Jerusalem!

Finns det någon tv-serie (eller hur många som helst) som du såg 2014 (eller åtminstone påbörjade förra året) som du skulle kunna tipsa om?
Bokbloggsjerkan har avslutat sin helgledighet och gett oss en ny fråga att svara på.

Direkt kommer jag att tänka på "Jerusalem" som Sveriges Television repriserade i julhelgen. Själv upptäckte jag inte serien förrän det var dags för del 3, men jag ska titta på de två första också!

Historien bygger på Selma Lagerlöfs roman, förstås, och spelades in med ett fantastiskt skådespelargäng: Sven-Bertil Taube, Lena Endre, Pernilla August, Reine Brynolfsson och Maria Bonnevie, för att nämna några. Bille August regisserade och serien sändes första gången 1996. Programmen kan ses ytterligare några veckor på SVT Play. Sevärt!

Dessutom måste jag bekänna att jag med jämna och ojämna mellanrum kan fastna framför en annan trogen repris: Vänner. Som visas om och om igen i diverse kanaler. Roligt (nästan) jämnt! Avsnitten är så många att man sällan känner igen sig, konstigt nog. Och om varje skratt känns nytt är det ju helt fantastiskt!

Fler tittartips får du säkert om du klickar på den här länken till Bokbloggsjerkan.

Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. Jag har inte sett den. Men jag minns från -66 att min far var tagen av den. Jag hade tänkt se den nu, men det blev inte så - det är något med den som inte lockar, jag har tämligen klart för mig vad den handlar om.

    Däremot är jag fast i serien om hemmafrun Maj... undrar om den inte skulle bli en bra film, varenda detalj finns med i hennes tristess. Jag ser filmen medan jag läser. Ja, alltså min egen film... :)

    SvaraRadera
  2. Den har jag missat helt!

    SvaraRadera
  3. Den har förmodligen gått på TV många gånger sedan 1966 och det är fullt möjligt att jag sett den. Just nu är det dessvärre inget som lockar mig :)

    SvaraRadera
  4. Kan inte minnas att jag sett den. Inte läst boken heller för den delen faktiskt, kanske dags att göra det.

    SvaraRadera
  5. verkligen bra, boken (böckerna) har jag med inte läst...

    SvaraRadera
  6. Jag älskade ju böckerna, och har sett serien någon gång för länge sen.

    SvaraRadera
  7. jag ska verkligen försöka se den! jag läste boken för länge sedan och jag tror att jag sett någon filmatisering också. Vänner ska jag också försöka leta upp. tack för tipsen!

    SvaraRadera
  8. Anonym9:48 fm

    Jerusalem såg jag på bio. Det var mäktigt med alla de de vackra miljöerna :)

    SvaraRadera
  9. Anonym9:52 fm

    En till liten kommentar här nu... Ser att man pratar om 1966 och att boken filmades då... Den version som gått på tv, blev film 1996. 1966 var jag långt ifrån född ;)

    SvaraRadera
  10. Gustavsson9:53 fm

    Jerusalem sändes första gången 1996.
    1966 var Maria Bonnevie inte född.

    SvaraRadera
  11. Vänner funkar alltid.

    SvaraRadera
  12. Jag har inte sett Jerusalem men däremot många avsnitt av Vänner. Undra om det är något avsnitt jag inte sett?

    SvaraRadera
  13. Åh, så roligt. Jerusalem vill jag gärna se. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  15. Ojojoj där hade fingrarna sluntit - igen. 1966 var inte Bille August redo att regissera en tv-serie, Julia Dufvenius inte född ... 1996 skulle det stå. Men jag märkte inget förrän kommentaren från Gustavsson trillade in. Och andra gick på min "lögn" - som härmed är korrigerad!

    SvaraRadera
  16. Denna har jag missat helt, men tack för tipset. det verkar vara en serie som är väl värd att ses.

    SvaraRadera
  17. Anonym2:54 em

    Tipset om Jerusalem fick jag från en expert och ska därför följa det slaviskt.
    Åh, så underbart att du ser och återser Friends. Där är vi så överens om att man sällan känner igen sig/dem.
    Andra exempel på TV-serier som kan ses omåomigen är Cheers, Roseanne, Pangibygget/Falty Towers.....

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  18. Jerusalem låter ju faktiskt som om det kunde vara intressant.

    SvaraRadera
  19. Har missat Jerusalem. Är något som man borde se, tror jag.

    SvaraRadera
  20. Jerusalem har jag helt missat. Den vill jag nog se. Om jag hinner ;)

    SvaraRadera
  21. Nu har jag haft en helkväll i Jerusalem-svenskarnas sällskap och sett alla de delar jag missade - klart värt besväret! Och för den som undrar varför jag tidigare påpekade att Julia Dufvenius inte var född 1966 så stämmer det förvisso, men Julia hade inget med denna film att göra. Jag blandade ihop henne med Bonnevie (född 1973), de är ganska lika kan jag tycka!

    SvaraRadera
  22. Det är den Selma-bok jag förstår mig minst på. Men det kan nog bli en rätt spännande TV-serie av det kan jag tänka mig.

    SvaraRadera
  23. Såg att det gick men inte mycket mer än så. Kanske borde leta upp på SVT play...

    SvaraRadera
  24. Jerusalem är egentligen inget jag väljer, men den manliga huvudrollen (Ulf Friberg) var jag bekant med i min ungdom, så jag kollade lite ändå, och kände mig nostalgisk!

    SvaraRadera