söndag, januari 11, 2015

Med pennan som vapen

Man kan inte undgå att bli imponerad av bredden på demonstrationerna och stödet för tryck- och yttrandefriheten i dag.
"Je suis Charlie" är stridsropet, med penna i hand. Det otäcka terrordådet mot den franska veckotidningen Charlie Hebdo har fått människor att reagera överallt.

Jag kom aldrig i väg till Sergels torg trots att jag hade tänkt det och det skäms jag lite för. Fastnade i julpyntet som skulle bort och en del andra triviala saker som faktiskt inte är ett skvatt viktiga, i jämförelse. Men nu blev det som det blev, och jag har följt en stor del av manifestationerna genom tv:s direktsändning.

Intressant att just pennan är vapnet som åberopas för andra gången på relativt kort tid när det gäller att ta upp kampen mot missförhållanden. Malala Yousafzai, som fick halva Nobels fredspris i år, har i varje framträdande hon gjort tryckt på att det är med pennan vi kan åstadkomma skillnad  hennes strävan handlar om flickors skolgång och rätt till utbildning, på sätt och vis också en fråga om yttrandefrihet.

Med julsakerna är det samma sak varje gång: kul att plocka fram dem, mycket mindre skoj att packa ihop dem och få in dem i lådor och kartonger i någorlunda god ordning.
Dock gjorde jag halt när jag kom till granen. Den är så fin att den får stå en vecka till, trots att det är Knut på tisdag. Om ni nu orkar bry er om något så oviktigt.

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Eftersom det tog fem minuter att plocka fram julpyntet hos mig; adventsstjärna, adventsljusstake, två änglar och en liten gyllene bordsgran i plast från IKEA, tog det ungefär lika lång tid att plocka bort det också.
    Skulle nog inte gett mig iväg till Sergels torg även om jag bott i Stockholm. Demonstrationer är definitivt ett avslutat kapitel för mig oavsett ändamål.
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. jag blir så arg av att någon vill hindra mej att tycka, skriva och tänka som jag vill... avsikten var nog att splittra, nu blir det förhoppningsvis tvärtom ♥

    Maken åkte skidor i Frankrike, till och med vid liftarna hade de tyst minut.

    SvaraRadera
  3. P.S.
    mitt barnbarn var 2 månader vid första demonstrationen mot FRA, vi var tre generationer.

    SvaraRadera
  4. Anonym1:51 em

    the pen is mighty
    perhaps even mightier than the sword

    kulsprutan

    SvaraRadera
  5. Anonym1:54 em

    P.S. Both kill.....

    D.S.

    SvaraRadera