torsdag, januari 15, 2015

Kunglig toalett

Naturbehov kallas det om man inte vill vara mer konkret (och har passerat den ålder då kiss och bajs är jättespännande ord att ta i munnen). Stor eller liten spelar ingen roll. Alla måste hantera de där nödsignalerna från kroppen, förr eller senare.

Men aldrig förr har jag gått på toa i kungligt sällskap. Nu har det ändå hänt. Under en konferens på Huvudsta gård i Solna slank jag in bakom dörren med hen-skylten under en bensträckare. Häpen såg jag att där inne fanns redan en person, en man dessutom  och en kung till råga på allt!

Gustav III såg nådigt på medan jag drog ned blixtlåset i jeansen, pillrade trosorna mot knäna och slog mig ner på den inte särskilt kungliga tronen. Han kommenterade dock inte händelseutvecklingen, och tur var väl det eftersom han dog redan 1792, mördad som ni säkert minns, i samband med operamaskeraden där Jacob Johan Anckarström tog regentens liv.

Mordet på kungen ska enligt sägnen ha planerats just på Huvudsta av Anckarström och hans kumpaner. Dessa herrar hade dock inte beretts tillträde till toaletten. Och när jag gick ut stannade Gustav kvar, beredd att hålla ett öga på nästa nödiga människa.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Du var i fint sällskap med andra ord :)

    SvaraRadera
  2. helst är jag ensam men i Stadshuset funderade jag en liten stund om fint folk också gick på samma toa...

    SvaraRadera
  3. Även kungar och drottningar behöver gå på toa fast man knappast tror det när man ser dem sitta timmavis på festmiddagar...
    Ingrid

    SvaraRadera
  4. Han dödades den 16 mars... vilket jag som barn tyckte var bra, lätt att komma ihåg min födelsedag.

    Tur att det inte fanns en kommentarbås där... :D

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Apropå jobbiga siffror och bokstäver för att få kommentera, så har jag märkt att om man bara fyller i rutan med en bock och sen klickar på kommentera, så åker det in utan kod.

    SvaraRadera
  7. Gustavsson9:32 fm

    Rätt man på rätt plats!

    SvaraRadera